close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

למה היהדות מתעקשת על פרטים?

דיון/ מהגולשיםו אדר, תשסו06/03/2006

שאלה: למה היהדות כל כך עסוקה בפרטים קטנים ובלתי רלוונטיים, כמו כמה מצה בדיוק צריך לאכול בליל הסדר, איזה כלי חלבי ואיזה בשרי, איך לקשור את שרוכי הנעליים שלי?

noimage.gif
אנו מצרפים כאן שאלה מעניינת שנשאלה באינטרנט ותגובה עליה... מה דעתכם?

שאלה: למה היהדות כל כך עסוקה בפרטים קטנים ובלתי רלוונטיים, כמו כמה מצה בדיוק צריך לאכול בליל הסדר, איזה כלי חלבי ואיזה בשרי, איך לקשור את שרוכי הנעליים שלי?.
לי זה נראה כאילו היהדות מזניחה את העיקר כשהיא נתפסת לקטנוניות.
לזה היהודים קוראים רוחניות?
כבר שלחתי לך שאלה זו לפני שבוע אך לא נעניתי. (אולי סוף סוף קיבלת שאלה שאין עליה תשובה?! )

תשובה:
מעולם לא טענתי שיש לי את כל התשובות. הרבה
שאלות הינם מעבר להשגתי. אך האמת היא שעניתי לך ואתה קבלת את תשובתך.
כשקיבלתי את שאלתך תכף עניתי לך, והעובדה שלא קיבלת את תשובתי היא היא התשובה לשאלתך.
ראה, השבתי לך, אך כשכתבתי את כתובת הדוא"ל שלך לא הוספתי נקודה לפני המילה
com
סברתי שתקבל את הדוא"ל גם ככה, שהרי סך הכל חסרה רק נקודה אחת קטנה.
זאת אומרת, זה לא שכתבתי שמך לא נכון או מילה מוטעית, או משהו דרסטי אחר. צריך להיות מאוד קטנוני כדי לא להבין ש yahoocom ו yahoo.com זה אותו דבר.
האם אין זה מגוחך שלא קיבלת את תשובתי רק בשל העדר נקודה אחת קטנה ובלתי רלוונטית?
לא, זה לא מגוחך! כי הנקודה היא לא רק נקודה, היא מבטאת משהו.
לאותה נקודה הרבה יותר משמעות מאשר כמה פיקסלים במסך.
לי היא נראית בלתי רלוונטית בעליל, אך זה נובע רק מחוסר הידע שלי בדרכי האינטרנט
כל מה שאני יודע הוא שבתוספת הנקודה הדוא"ל שלי מגיע ליעדו אך בלא הנקודה הוא הולך לאיבוד ומגיע לאן שהוא.
למצוות יש עומק עצום. כל פרט מכיל עולם של משמעויות, ומרכיב את התמונה השלמה. כשמקיימים מצווה בשלמות ובדייקנות, גל רוחני נשלח מאיתנו אל היקום, עד ל"דואר הנכנס" של הקב"ה.
אם ברצונך להכיר את המשמעות של הנקודה באינטרנט, תלמד על תפעולה של הרשת.
אם ברצונך להבין את משמעות מצוות היהדות, תלמד תורה.


הרב אהרן מוס


ותגובה של יעקב כהן, מחברים מקשיבים:
התשובה אכן יפה, אבל לדעתי עלולה להטעות ולהוביל לכיוון מאוד לא נכון, במודע או בתת מודע. ואסביר:
יש לשואל נקודת אמת בשאלה - ההנחה שלו שהתורה היא תורת חיים ולא משהו טכני ויבש. ההשוואה בין היהדות ובין נקודות במחשב עלולה לגרום לשואל להבין שהוא טעה בהנחתו והמצוות הן אכן דבר טכני. אותה בעיה קיימת גם בהמשלתה של התורה ל'הוראות יצרן' שאנו מקבלים ממי שייצר עבורינו את המקרר.

במילים אחרות, יכול להיות שגם השואל מכיר הרבה דברים בהם יש צורך בדייקנות היורדת עד לפרטים, אלא שאלו הם דברים טכניים במהותם, בעוד שהוא ציפה שהתורה היא תורת חיים הממלאת את חדרי הלב והנפש.

מאותה סיבה לא אהבתי גם את המשפט בסוף "כשמקיימים מצווה בשלמות ובדייקנות, גל רוחני נשלח מאיתנו אל היקום, עד ל"דואר הנכנס" של הקב"ה". המשל הזה עלול לשדר שהמצוות הן לכל היותר אמצעי לדברים טובים, אך אין בהן בעצמן אור של חיים. ושוב, השדר הזה הוא שדר 'בין השורות', לא תמיד במודע.

ועל כך נאמר לענ"ד 'חכמים היזהרו בדבריכם'. צריך להיות מאוד רגישים כשמשתמשים במשלים ולשים לב האם הם לא משדרים דברים לא נכונים, ואם כן – אז להבליע התייחסות לכך בגוף הדברים שכותבים.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה