אלה תולדות יוסף... יעקב
הרב אלעזר שנקריט כסליו, תשעא26/11/2010החיים זה לא פיק-ניק ועוברים על כל אדם ניסיונות לא פשוטים איך מתחזקים מהם ולא מתייאשים וחלילה נשברים...
אחרי שדברנו במאמר של ויצא (מעשה מבתנו דינה) על הצורך להתבונן ולהפנים את קיומו וחשיבותו של עולם גשמי ע"מ לזככו גם ובמיוחד עבורנו היהודים כנוסח התפילה: "לתקן עולם\ במלכות ש-די" כדי שנוכל להנחיל את זה לילדנו או תלמידינו. החל מהתיקון בעולם הפנימי שלנו ושלהם, ומי שאמר תיקון אומר עשיה: "אשר ברא א-לוקים לעשות" = לתקן, ועשיה אצל חז"ל משמעותה גם כפיה "גט מעושה", "מעשים (שוא מם ופתח עין) על הצדקה". ב"עולם קטן" כל אחד נדרש לבצע שנויים: לטפח את השאיפות ואת הכישרונות וגם ולפעמים בעיקר לעשות נגד טבעו: הטיפוסים ה"רוחניים" להתחבר לעולם והטיפוסים ה"ארציים" להתחבר לשמיים ועוד כהנה, ולעשות את זה כי כך רוצה ה', כפי שרואים שיעקב אבינו "היושב אוהליה של תורה" הלך "לחרון אף של מקום" במשך 20 שנה והתעסק שם עם הצאן הגשמי (עם כי היו מגולגלות בו נשמות של צדיקים: ה"אוהב ישראל" מאפטא זכר מאז שקבל מכה ממקלו של יעקב אבינו) של לבן הר-מ-א-י.הוא עשה כך מפני שנצטווה וכך גם הצליח לתקן את העולם השייך אליו: אצילות, ושכרו בצדו: גם בחינוך = 12 שבטי י-ה וגם היה לו ממה לחתן אותם. הוא לא הטיל עבודה זו על עשיו שדרך אגב עשה רק מה שבראש שלו ונשאר עשו הרשע והעולם שלו: "תהו" נשאר "שבור" = לא מחובר לשורשו ובמשך כל הדורות עד היום אנו עוברים תלאות להביא את הגאולה לעולם מצב בו נראה בעיני בשר כי הכול מחובר. "את העולם נתן בלבם" היהודי ע"י תיקון עצמו משנה גם את העולם וכן להיפך מה שמתרחש איתו בחוץ מטרתו ג"כ לעשות אותו אדם יותר טוב כשלשם כך הוא מבצע שינויים במעשיו ותודעתו כנ"ל ואז התחברותו לה' יותר אוטנטית. כידוע מהבעש"ט שמכל דבר שרואים או שומעים צריך לקחת הוראה בעבודת ה' ורבי נחמן מרחיק לכת וכותב בתורה א: "כי איש הישראלי צריך תמיד להסתכל בהשכל שיש בכל דבר. להתקרב להשם יתברך ע"י אותו הדבר. כי השכל הוא אור גדול ומאיר לו בכל דרכיו ....וזה בחינת יעקב...". אבל החיים זה לא פיק-ניק ועוברים על כל אדם ניסיונות לא פשוטים איך מתחזקים מהם ולא מתיישים וחלילה נשברים. ואיך מתחנכים ומחנכים את ילדינו-תלמידינו לזה. אולי ה' יאיר את עינינו ונלמד בפרשת וישב שמאחורי יוסף שעמד בניסיון המכירה כעבד מאחיו וגם לא נכנע לאשת פוטיפר עמד עבודה חינוכית של יעקב שהעצימה אותו ע"מ שיוכל להתקיים "שכל מה שאירע ליעקב אירע ליוסף" כולל עמידה בניסיונות בגבורה. דבר הראשון האהבה: "וישראל אהב את יוסף..." אהבה לכשעצמה היא דלק רגשי של האדם, שכל האנושות מתגעגעת אליה אם כי המושג יכול להתעוות לעיתים, בלעדיה החיים לא נסבלים. כפי שו.גלסר אומר בפסקנות שמעל 90% של הקשיים הרגשיים נובעים מאי מימוש הצורך של "אהבה והשתייכות" כנדרש. אהבה שמתבטאת הן במילוי הצרכים הגשמיים במקום שהילד נמצא כעת: כתונת פסים לילד שכעת מסלסל בשערו וממשמש בעיניו.כתונת שעליה כבר כתובים כל הניסיונות העתיד=פוטיפר-סוחרים-ישמעלים-מצריים שהיא מגלמת בתוכה את הכח לעמוד בהם שאם לאו מאי קא משמע לן. אין לנו שרשראות לקשור ילד שלא יתנסה בדברים מסוימים ואם אנו לא נהיה נהירים באלבום התמונות הרגשיות=QUALITY-WORLD שלו כשייצא מהבית הוא באמת יהיה לבד, מה שאין כן אם אנחנו בהירים שם, הוא לוקח אותנו איתו בכל מקום. זה אולי גם המשמעות שנראתה ליוסף דמות אביו רגע לפני שנכשל עם אשת פוטיפר. כמו-כן יעקב לימד את יוסף את כל מה שלמד אצל שם ועבר, שם החביא את עצמו 14 שנה(בלכתו מבית הוריו וכהכנה להליכתו לחרן) ושם הרי הוא לא ישן בלילות, ואצל לבן=מקום לימודו את יוסף הוא עובד את לבן בכל כוחו,יש לו גם 4 נשים ועוד ילדים לכן סביר להניח שלימד את יוסף עקרונות מתורה שיש בה כדי לעמוד בניסיונות ולקבל את הייסורים.
השפת אמת כותב תרלד: "נראה כי יוסף זכה ע"י המכירה שנתבזה מהשבטים ויפשיטו כו' וע"י שלא הרהר אחר השם יתברך והאמין כי הכל לטובה. ע"י זה וינס החוצה (שלא חטא עם אשת פוטיפר) שהיה לו סיוע שיוכל לבזות עצמו עבור רצון הבורא..." חינוך לאמונה וקבלת עול. חינוך לאיפוק (כפיה), לא לעשות את כל מה שמתחשק לי גם אם זה מותר יש בו לפחות 3 תועלות :-להחליש את הנפש הבהמית שבנו-להמשיך אור א-לוקי אין סופי(ע"י שאני מגביל את עצמי אע"פ שאני נשאר אני עם אותם רצונות ככה השם ממשיך את עצמו כפי שהוא אין סוף למרות שנמצא בגבול=העולמות.)-לנצח את הרצונות שלי אני צריך לגלות יותר כח נפשי ואז בעת נסיון ממשי הנפש שלי כבר רגילה להתגלות ואוכל להתגבר.שתי הראשונות מוסברות בתורת חב"ד השלישית אצל הרבי מפיאסצנה. גם זיו איקונין =הארת הדמות של יוסף דומה לשל יעקב והרי יעקב מדתו מידת אמת וכבר למדנו ש"כלבו כן פיו " הוא מבטא את רגשות לבו אבל בלי לפגוע בשני (באופן של זיו ואור הנראה לזולת) ואת זה הוא מלמד גם את יוסף. אדם שמתאפשר לו לבטא את רגשותיו בצורה שאינה פוגעת באחרים מתמודד יותר טוב עם אתגרי החיים וגם מתחבר רגשית בלי להיבהל אפילו מרגשותיו של הזולת.(כפי שלימד זאת ד"ר חיים גינות ותלמידיו פאבל-מייזליש וג'מ גוטמן). לסיכום אפשר ללמוד מפרשתנו שבידינו להעניק לעצמנו ולילדינו\תלמידינו אמצעים שיאפשרו לנו לעבור ולהתחזק מניסיונות החיים עד שמי שאמר לעולמו די יאמר לצרותינו די "ולא יהיה עסק העולם אלא לדעת את השם בלבד".
א-לעזר שנקר יועץ רגשי 0548454205 [email protected] אפשרות לשיחות גם בטלפון-live messenger- או skype
השפת אמת כותב תרלד: "נראה כי יוסף זכה ע"י המכירה שנתבזה מהשבטים ויפשיטו כו' וע"י שלא הרהר אחר השם יתברך והאמין כי הכל לטובה. ע"י זה וינס החוצה (שלא חטא עם אשת פוטיפר) שהיה לו סיוע שיוכל לבזות עצמו עבור רצון הבורא..." חינוך לאמונה וקבלת עול. חינוך לאיפוק (כפיה), לא לעשות את כל מה שמתחשק לי גם אם זה מותר יש בו לפחות 3 תועלות :-להחליש את הנפש הבהמית שבנו-להמשיך אור א-לוקי אין סופי(ע"י שאני מגביל את עצמי אע"פ שאני נשאר אני עם אותם רצונות ככה השם ממשיך את עצמו כפי שהוא אין סוף למרות שנמצא בגבול=העולמות.)-לנצח את הרצונות שלי אני צריך לגלות יותר כח נפשי ואז בעת נסיון ממשי הנפש שלי כבר רגילה להתגלות ואוכל להתגבר.שתי הראשונות מוסברות בתורת חב"ד השלישית אצל הרבי מפיאסצנה. גם זיו איקונין =הארת הדמות של יוסף דומה לשל יעקב והרי יעקב מדתו מידת אמת וכבר למדנו ש"כלבו כן פיו " הוא מבטא את רגשות לבו אבל בלי לפגוע בשני (באופן של זיו ואור הנראה לזולת) ואת זה הוא מלמד גם את יוסף. אדם שמתאפשר לו לבטא את רגשותיו בצורה שאינה פוגעת באחרים מתמודד יותר טוב עם אתגרי החיים וגם מתחבר רגשית בלי להיבהל אפילו מרגשותיו של הזולת.(כפי שלימד זאת ד"ר חיים גינות ותלמידיו פאבל-מייזליש וג'מ גוטמן). לסיכום אפשר ללמוד מפרשתנו שבידינו להעניק לעצמנו ולילדינו\תלמידינו אמצעים שיאפשרו לנו לעבור ולהתחזק מניסיונות החיים עד שמי שאמר לעולמו די יאמר לצרותינו די "ולא יהיה עסק העולם אלא לדעת את השם בלבד".
א-לעזר שנקר יועץ רגשי 0548454205 [email protected] אפשרות לשיחות גם בטלפון-live messenger- או skype
הוסף תגובה
עוד מהרב אלעזר שנקר
עוד בנושא פרשת שבוע