על מה בוכים בט' באב?
שמואל בן חמו/ מהגולשיםיא אב, תשסז26/07/2007מה המשמעות האמיתית של תשעה באב? האם אכן כל אחד מאיתנו יכול לקדם את בניין בית המקדש?
לאחר תשעה באב, עלינו לחשוב איך לעשות מעשה כדי לקרב את בניין בית המקדש.
בעל ה"שפת אמת" מעלה שאלה קשה על המאמר הידוע מהתלמוד הירושלמי.
"כל דור שאינו נבנה בימיו מעלין עליו כאילו החריבו" (ירושלמי יומא ה).
ה"שפת אמת" מתקשה להבין, איך בית המקדש ראוי להיחרב בדורות של צדיקים עליונים?
הוא משיב ואומר, שכל הדורות שותפים בבניין בית המקדש השלישי. כאשר מעשים הטובים של כל דור ודור מצטרפים ומקרבים את הגאולה.
"כי כל ימי הדורות מצטרפין ומתכנסין כל ההארות של עבודת בני ישראל להיות ראוין לגאולה" (שפת אמת דברים תרל"ד).
למעשה, תפקיד של כלל ישראל הוא לתרום לבניין בית המקדש. דור שלא מקדם את ענייני הגאולה כנדרש, נחשב לדור שבית המקדש נחרב בימיו. השפת אמת לא מסתפק בדברים כלליים המופנים לכלל ישראל, אלא גם דברים הנוגעים לכל אחד ואחד מאיתנו, כפרט- "וכל אדם בפרט גם כן צריך לידע שכל מעשיו הם סיוע לבניין בית המקדש".
כל אחד מאיתנו צריך לעשות חשבון נפש אמיתי, ולשאול את עצמו, מה הוא עשה למען בניין בית המקדש?
נראה לומר שזאת המשמעות העיקרית של יום תשעה באב. בקלות ניתן להאשים את המנהיגים שלנו או את אומות העולם הלוחצים עלינו. מדברי השפת אמת, כל אחד יכול לתרום את חלקו ולבסוף להשפיע על הדור כולו.
ברוך השם אנחנו זוכים לראות בימינו את קיבוץ הגלויות ובניין ירושלים. לא אנחנו זכינו לכך, אלא כל דורות הגלות שקדמו אותנו, שהתפללו לרגע הזה.
בתשכ"ז (1967 למניינם) קיבלנו מתנה מהקב"ה. כנגד כל הסיכויים וללא שום תכנית צבאית, "שחררנו" את ירושלים והר הבית.
זה לא בזכות התחכום של משה דיין או הגבורה של מוטה גור בלבד, שכבשנו את ירושלים, אלא בזכות התפילות והמעשים של אלפיים שנות גלות. נפלה בחלקנו, אחריות כבדה מאוד. לצערנו הממשלה דאז, מעלה בתפקידה ההיסטורי, ונתנה את מפתחות הגאולה לוואקף המוסלמי. אין לנו זכות לעשות מעשה מסוג זה, ולחלל את שם שמים בפרהסיא.
הקב"ה קיים את חלקו לקראת הגאולה השלמה, כמו שמוזכר בסוף מגילת איכה. הפסוק מתאר את שלבי הגאולה, כאשר הקב"ה יעשה את הצעד הראשון, ולאחר מכן אנחנו נשוב אליו.
"הֲשִׁיבֵנוּ יְדֹוָד אֵלֶיךָ וְנָשׁוּבָ חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם" (איכה ה, כא). ראשית, הקב"ה יבנה את ירושלים ויקבץ את כל הגלויות וכתוצאה מזה, עם ישראל יחזור בתשובה אל ה'.
כך מפרש המדרש, ילקוט שמעוני את הפסוק הלפני אחרון של מגילת איכה.
"עתיד הקב"ה להפוך ט' באב לששון ולשמחה ולמועדים טובים ולבנות הוא בעצמו את ירושלים ולקבץ גלויות שנאמר בּוֹנֵה יְרוּשָׁלַם יְדֹוָד נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס " (ילקוט שמעוני,איכה ה).
מה הקב"ה צריך לעשות כביכול, על מנת שנשוב אליו ונבנה את ביתו? על פי דוד המלך ה' קיים את הבטחתו, לאחר שרוב עם ישראל מתגורר בארץ ישראל וירושלים תחת שלטוננו.
על מה אנחנו בוכים בתשעה באב? "עַל הַר צִיּוֹן שֶׁשָּׁמֵם שׁוּעָלִים הִלְּכוּ בוֹ" (איכה ה, יח).
הר הבית עדיין שמם ושועלים (גויים) הולכים בו. יש יותר מבקרים שאינם יהודים המטמאים את הר הבית, מאשר יהודים שעולים בטהרה למקומות המותרים.
על זה אנחנו בוכים בתשעה באב. "עַל זֶה הָיָה דָוֶה לִבֵּנוּ עַל אֵלֶּה חָשְׁכוּ עֵינֵינוּ " (איכה ה, יז). הרבבות שפוקדות את הכותל המערבי, מנציחים את הגלות.
אם נרצה להוסיף על הדורות הקודמים ולהפסיק את החורבן, עלינו לפקוד את מקום המקדש ולהתפלל לה', שייתן לנו את הכוח ואת הרצון לבנות את בית המקדש השלישי.
סרט וידאו על המאמר- שצולם בהר הבית http://www.youtube.com/profile?user=mikeben98
בעל ה"שפת אמת" מעלה שאלה קשה על המאמר הידוע מהתלמוד הירושלמי.
"כל דור שאינו נבנה בימיו מעלין עליו כאילו החריבו" (ירושלמי יומא ה).
ה"שפת אמת" מתקשה להבין, איך בית המקדש ראוי להיחרב בדורות של צדיקים עליונים?
הוא משיב ואומר, שכל הדורות שותפים בבניין בית המקדש השלישי. כאשר מעשים הטובים של כל דור ודור מצטרפים ומקרבים את הגאולה.
"כי כל ימי הדורות מצטרפין ומתכנסין כל ההארות של עבודת בני ישראל להיות ראוין לגאולה" (שפת אמת דברים תרל"ד).
למעשה, תפקיד של כלל ישראל הוא לתרום לבניין בית המקדש. דור שלא מקדם את ענייני הגאולה כנדרש, נחשב לדור שבית המקדש נחרב בימיו. השפת אמת לא מסתפק בדברים כלליים המופנים לכלל ישראל, אלא גם דברים הנוגעים לכל אחד ואחד מאיתנו, כפרט- "וכל אדם בפרט גם כן צריך לידע שכל מעשיו הם סיוע לבניין בית המקדש".
כל אחד מאיתנו צריך לעשות חשבון נפש אמיתי, ולשאול את עצמו, מה הוא עשה למען בניין בית המקדש?
נראה לומר שזאת המשמעות העיקרית של יום תשעה באב. בקלות ניתן להאשים את המנהיגים שלנו או את אומות העולם הלוחצים עלינו. מדברי השפת אמת, כל אחד יכול לתרום את חלקו ולבסוף להשפיע על הדור כולו.
ברוך השם אנחנו זוכים לראות בימינו את קיבוץ הגלויות ובניין ירושלים. לא אנחנו זכינו לכך, אלא כל דורות הגלות שקדמו אותנו, שהתפללו לרגע הזה.
בתשכ"ז (1967 למניינם) קיבלנו מתנה מהקב"ה. כנגד כל הסיכויים וללא שום תכנית צבאית, "שחררנו" את ירושלים והר הבית.
זה לא בזכות התחכום של משה דיין או הגבורה של מוטה גור בלבד, שכבשנו את ירושלים, אלא בזכות התפילות והמעשים של אלפיים שנות גלות. נפלה בחלקנו, אחריות כבדה מאוד. לצערנו הממשלה דאז, מעלה בתפקידה ההיסטורי, ונתנה את מפתחות הגאולה לוואקף המוסלמי. אין לנו זכות לעשות מעשה מסוג זה, ולחלל את שם שמים בפרהסיא.
הקב"ה קיים את חלקו לקראת הגאולה השלמה, כמו שמוזכר בסוף מגילת איכה. הפסוק מתאר את שלבי הגאולה, כאשר הקב"ה יעשה את הצעד הראשון, ולאחר מכן אנחנו נשוב אליו.
"הֲשִׁיבֵנוּ יְדֹוָד אֵלֶיךָ וְנָשׁוּבָ חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם" (איכה ה, כא). ראשית, הקב"ה יבנה את ירושלים ויקבץ את כל הגלויות וכתוצאה מזה, עם ישראל יחזור בתשובה אל ה'.
כך מפרש המדרש, ילקוט שמעוני את הפסוק הלפני אחרון של מגילת איכה.
"עתיד הקב"ה להפוך ט' באב לששון ולשמחה ולמועדים טובים ולבנות הוא בעצמו את ירושלים ולקבץ גלויות שנאמר בּוֹנֵה יְרוּשָׁלַם יְדֹוָד נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס " (ילקוט שמעוני,איכה ה).
מה הקב"ה צריך לעשות כביכול, על מנת שנשוב אליו ונבנה את ביתו? על פי דוד המלך ה' קיים את הבטחתו, לאחר שרוב עם ישראל מתגורר בארץ ישראל וירושלים תחת שלטוננו.
על מה אנחנו בוכים בתשעה באב? "עַל הַר צִיּוֹן שֶׁשָּׁמֵם שׁוּעָלִים הִלְּכוּ בוֹ" (איכה ה, יח).
הר הבית עדיין שמם ושועלים (גויים) הולכים בו. יש יותר מבקרים שאינם יהודים המטמאים את הר הבית, מאשר יהודים שעולים בטהרה למקומות המותרים.
על זה אנחנו בוכים בתשעה באב. "עַל זֶה הָיָה דָוֶה לִבֵּנוּ עַל אֵלֶּה חָשְׁכוּ עֵינֵינוּ " (איכה ה, יז). הרבבות שפוקדות את הכותל המערבי, מנציחים את הגלות.
אם נרצה להוסיף על הדורות הקודמים ולהפסיק את החורבן, עלינו לפקוד את מקום המקדש ולהתפלל לה', שייתן לנו את הכוח ואת הרצון לבנות את בית המקדש השלישי.
סרט וידאו על המאמר- שצולם בהר הבית http://www.youtube.com/profile?user=mikeben98
הוסף תגובה
עוד משמואל בן חמו/ מהגולשים
עוד בנושא פרשת שבוע