close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מתי באמת מברכים שהחיינו

הרב יניב חניא  כז ניסן, תשעז  23/04/2017

.......................

שאלה:

שלום כבוד הרב, יש קצת בלבול לגבי העניין של מתי מברכים ומתי לא מברכים שהחיינו. אני מתכוון יותר בעניין של פירות, שהרי יש פירות שיש כל השנה, יש פירות שיש כל הזמן וכו'... האם הרב יכול לסכם מתי מברכים ומתי לא מברכים שהחיינו?

תשובה:

בתשובה אני נעזר מאוד בסיכום מעולה של הרב החשוב, הרב אליהו ביטון, הרב של ביריה והגליל העליון... שערך טבלה מסודרת העניין. כדרכו לסכם דברים כאלו בצורה נפלאה. תודה לכבוד הרב.

פרי הגדל פעמיים בשבת        מברכים שהחיינו על כל אחד
     
פירות יבשים   לא מברכים
     
תפוזים מזנים שונים   מברכים על כל אחד
     
תאנים, ענבים, שזיפים שחורים ולבנים   מברכים רק על הראשון
     
אפרסקים ונקטרינה   מברכים רק על הראשון
     
אגוזים ושקדים חדשים   אין מברכים
     
 פרי חדש חתוך    מברכים
     
 פרי חדש מרוסק    לא מברכים
     
 פרי חדש סחוט (מיץ)    לא מברכים
     
 גרעין מתוק    מברכים אם עדיין לא בירך על הפרי
     
 יין מענבים חדשים    לא מברכים
     
 סברס    מברכים
     
חבוש מבושל   מברכים
     
אבטיח   מברכים
     
מילון   מברכים
     
ירקות למיניהם   לא מברכים
     
פרי חדש שיש ממנו באחסון
או בקופסאות שימורים
  מברכים


תשובות נוספות בנושא-
ברכה על טונה
הברכה על טונה היא כמו על כל הדגים- ברכת שהכל נהיה בדברו אוחרי האכילה (אם אכלת רק טונה)- "בורא נפשות
ברכת שהחיינו
נהוג לברך שהחיינו על דברים חדשים כאשר חשים שמחה על הרכישה, ולכן בימינו פחות נהגו לברך על בגדים, כי ז
שמיטה

בשלב זה כמובן אין עדיין שמיטה, השמיטה לגבי ירקות תתחיל כמה ימים (מעט ימים) אחרי ראש השנה ואילו הש

ברכה לאדם חילוני

זו שאלה קשה. מצד אחד זה לא פשוט לתת לאדם לא דתי לברך, מכל מיני סיבות, בטח אם הוא מחלל שבת בפרהסיה

הלכה
זה נכון, חז"ל מונים את כוכב שביט כאחד מפלאי הטבע שצריך לברך עליהם. אני חושב שרוב האנשים הרגילים לא
פרות מגוי

לפי מה ששאלתי מישהו שמכיר את התחום, לכאורה בתפוזים אין מקום לחשש, כמות הערלה היא נמוכה מאוד.