תבלינים ושמן בשבת
הרב יניב חניא כו תמוז, תשפ 18/07/2020.......................
שאלה:
שלום,
סליחה מראש על האריכות, חשוב לי להבין את הדברים בצורה נכונה.
מאכלים שמוסיפים להם תבלינים ושמן לקראת סוף הבישול/אפייה, האם כל עוד המאכל עוד חם בעת הוספתם האם זה נחשב שהם התבשלו ומותר להניחם על הפלטה בשבת (במאכלים יבשים, ע"ג כלי חוצץ)? אם לא אז אשמח להבין מה צריך לעשות יחשב שהשמן והתבלינים יחשוב כמבושלים, ויהיה ניתן לחמם.
ומה לגבי מאכלים כגון פירה, שמוסיפים את השמן, המלח ושאר התבלינים רק לאחר שהמאכל הורד מהאש? האם אסור לחמם על הפלטה? ואם מחממים אותם לאחר הכנתם יהיה מותר? (ושוב מה הגדר, כי בניגוד למרק לדוגמה שניתן לראות שרותח, במאכל מוצק מה הגדר שממנו נחשב מספיק חם כדי שיחשב מבושל?)
שוב תודה רבה מראש
תשובה:
לא ברור לי מהשאלה האם את מתכוונת שהתבלינים הוספו בשבת עצמה או לא.
כי מבחינה הלכתית אסור לשים תבלינים בשבת על גבי מאכל בכלי ראשון. כי כלי ראשון מבשל.
מלבד מלח בימינו (לפי שיטת הרב עובדיה, לאשכנזים יותר קשה), כי מלח בימינו עובר זיקוק שהוא בישול.
ולכן בשבת אסור להוריד אוכל מהפלאטה ולשים עליו תבלין. אם שמו את האוכל בצלחת- מותר.
אם שמו את התבלינים לפני כניסת שבת, אחרי הבישול, אז הם מתבשלים מחום האוכל ויהיה מותר לשים אותם על הפלאטה לחימום בשבת אם הם יבשים.
גם אם שמו את התבלין רק אחרי שהמאכל התקרר, יהיה מותר לשים לחימום, כי הולכים לפי רוב התבשיל ולא לפי התבלין המועט.
שאלה:
שלום, סליחה מראש על האריכות, חשוב לי להבין את הדברים בצורה נכונה. מאכלים שמוסיפים להם תבלינים ושמן לקראת סוף הבישול/אפייה, האם כל עוד המאכל עוד חם בעת הוספתם האם זה נחשב שהם התבשלו ומותר להניחם על הפלטה בשבת (במאכלים יבשים, ע"ג כלי חוצץ)? אם לא אז אשמח להבין מה צריך לעשות יחשב שהשמן והתבלינים יחשוב כמבושלים, ויהיה ניתן לחמם. ומה לגבי מאכלים כגון פירה, שמוסיפים את השמן, המלח ושאר התבלינים רק לאחר שהמאכל הורד מהאש? האם אסור לחמם על הפלטה? ואם מחממים אותם לאחר הכנתם יהיה מותר? (ושוב מה הגדר, כי בניגוד למרק לדוגמה שניתן לראות שרותח, במאכל מוצק מה הגדר שממנו נחשב מספיק חם כדי שיחשב מבושל?) שוב תודה רבה מראש
תשובה:
לא ברור לי מהשאלה האם את מתכוונת שהתבלינים הוספו בשבת עצמה או לא.כי מבחינה הלכתית אסור לשים תבלינים בשבת על גבי מאכל בכלי ראשון. כי כלי ראשון מבשל.
מלבד מלח בימינו (לפי שיטת הרב עובדיה, לאשכנזים יותר קשה), כי מלח בימינו עובר זיקוק שהוא בישול.
ולכן בשבת אסור להוריד אוכל מהפלאטה ולשים עליו תבלין. אם שמו את האוכל בצלחת- מותר.
אם שמו את התבלינים לפני כניסת שבת, אחרי הבישול, אז הם מתבשלים מחום האוכל ויהיה מותר לשים אותם על הפלאטה לחימום בשבת אם הם יבשים.
גם אם שמו את התבלין רק אחרי שהמאכל התקרר, יהיה מותר לשים לחימום, כי הולכים לפי רוב התבשיל ולא לפי התבלין המועט.
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הלכות שבת
עוד תוכן בשורש
קריאה ובדיחות / ה/ מהאינטרנט
MyTzadik / מערכת שורש
ספרי חידושים-תנך / רב שמעון פרץ
אמונה / רב יניב חניא
שיעורי תורה
ספרי חידושים-תנך / רב שמעון פרץ
מוצרים