שמירת נגיעה
הרב יניב חניא ב טבת, תשסט 29/12/2008.......................
שאלה:
שלום הרב.
מודה, לא חשבתי שאזדקק לשאלות אלו אבל הנה הן באות לפתחי בכורח המציאות.
רציתי לשאול על הגדרים הספציפיים של שמירת נגיעה.
ראשית אציג בקצרה כמה סיטואציות פרטניות ולבסוף אבקש מהרב לענות תשובה כללית יותר.
בנוסף, אני מנסח את השאלה בלשון זכר (/נקבה) אבל השאלה היא דו כיוונית כמובן.
לצורך העניין, אני יוצא עם מישהי תקופה רצינית ואנחנו במסלול הנכון בע"ה:
1. האם מותר לגעת בה בעזרת כלי. כגון בקבוק או עט והאם יש הבדל, אם תימצי לומר שמותר, בין נגיעה שכזו בעלמא או נגיעה מובהקת של חיבה כגון ליטוף בעזרת אותו הכלי וכדו'?
2. האם מותר לשים את היד על שמיכת פוך שנמצאת על רגלה? והאם יש הבדל שוב בין אופני הנגיעות בצורה כזו?
3. האם מותר לגעת, כדוג', ברך בברך באופן ששתי הברכיים מכוסות, ברך בכיסויה הוא?
4. האם בכלל מותר להחזיק את אותו החפץ?
5. האם מותר לגעת נעל בנעל?
6. האם יש הוראה מיוחדת בעניין נגיעה בשערה באופן שהוא לא צמוד לראשה או שיש לו את אותם דינים כמו סתם גוף?
7. לבסוף אמח אם הרב יוכל לבאר בקצרה מאיזה דין נובע איסור נגיעה שכזה. אני מבין שאין זה נובע מאיסור נגיעה בנידה רגיל אלא משהו אחר ואשמח אם הרב יוכל לשים את האצבע על הנקודה.
בתודה מראש ובהערכה רבה!
הערה לרב: לגבי פרסום או אי פרסום השאלה אני משאיר את זה לשיקול דעתך אם כתבתי דוגמות לא צנועות וכדו'. לא היתה כוונה כזו חלילה אלא רק תורה היא וללמוד (מה לעשות!) אנו צריכים.
תשובה:
1. מה שאסור היא נגיעה של חיבה, לכן ממילא אם הנגיעה עם הכלי היא נגיעה של חיבה (ליטוף עם הכלי, או נגיעה שמטרתה חיבה בדרך אחרת) זה יהיה אסור מאותה סיבה שאסורה נגיעה, למרות שזה אולי פחות חמור.
2. ברור שאסור, זו נגיעה לכל דבר.
3. אותו עיקרון כמו בתשובה הקודמת, זה אסור באותה מידה כמו נגיעה ללא בד, הבד הוא לא הגדר ההלכתי אלא החיבה שבנגיעה.
4. כן, אם מדובר בחפץ ארוך שלא מכריח נגיעה, אם מדובר בחפץ קצר, הרי שכמעט ודאי שזה יביא לנגיעה.
5. שוב, אם המטרה היא חיבה (ליטוף של נעליים) זה אסור, אם יושביםפ זה ליד זה והנעליים נוגעות מבלי משים, נראה לי שזה לא אסור.
6. השיער נחשב כסתם גוף, לפי חז"ל הוא גם חמור יותר בשל העובדה ששיער נחשב לדבר יפה במיוחד אצל האישה.
7. מקור איסור נגיעה הוא לא רק איסור נידה, הוא בעיקר בשל האיסור של הרחקה מנשים, לפי הרמב"ם הוא גם יכול להיחשב לאיסור תורה של עריות. אנחנו נמנעים מנגיעה בשל הבעיה של קרבה לנשים ולא בשל טומאת נידה. הנידה מחמירה את העניין והופכת אותו לאיסור תורה (כי נידה לחלק מהדעות היא כמו איסור גילוי עריות), אבל זה לא מקור האיסור לגעת באישה לא נשואה.
עשו מאמץ לשמור על קדושה וטהרה בקשר שלכם- זה ישפיע על כל חייכם הלאה.
שאלה:
שלום הרב.
מודה, לא חשבתי שאזדקק לשאלות אלו אבל הנה הן באות לפתחי בכורח המציאות.
רציתי לשאול על הגדרים הספציפיים של שמירת נגיעה.
ראשית אציג בקצרה כמה סיטואציות פרטניות ולבסוף אבקש מהרב לענות תשובה כללית יותר.
בנוסף, אני מנסח את השאלה בלשון זכר (/נקבה) אבל השאלה היא דו כיוונית כמובן.
לצורך העניין, אני יוצא עם מישהי תקופה רצינית ואנחנו במסלול הנכון בע"ה:
1. האם מותר לגעת בה בעזרת כלי. כגון בקבוק או עט והאם יש הבדל, אם תימצי לומר שמותר, בין נגיעה שכזו בעלמא או נגיעה מובהקת של חיבה כגון ליטוף בעזרת אותו הכלי וכדו'?
2. האם מותר לשים את היד על שמיכת פוך שנמצאת על רגלה? והאם יש הבדל שוב בין אופני הנגיעות בצורה כזו?
3. האם מותר לגעת, כדוג', ברך בברך באופן ששתי הברכיים מכוסות, ברך בכיסויה הוא?
4. האם בכלל מותר להחזיק את אותו החפץ?
5. האם מותר לגעת נעל בנעל?
6. האם יש הוראה מיוחדת בעניין נגיעה בשערה באופן שהוא לא צמוד לראשה או שיש לו את אותם דינים כמו סתם גוף?
7. לבסוף אמח אם הרב יוכל לבאר בקצרה מאיזה דין נובע איסור נגיעה שכזה. אני מבין שאין זה נובע מאיסור נגיעה בנידה רגיל אלא משהו אחר ואשמח אם הרב יוכל לשים את האצבע על הנקודה.
בתודה מראש ובהערכה רבה!
הערה לרב: לגבי פרסום או אי פרסום השאלה אני משאיר את זה לשיקול דעתך אם כתבתי דוגמות לא צנועות וכדו'. לא היתה כוונה כזו חלילה אלא רק תורה היא וללמוד (מה לעשות!) אנו צריכים.
תשובה:
1. מה שאסור היא נגיעה של חיבה, לכן ממילא אם הנגיעה עם הכלי היא נגיעה של חיבה (ליטוף עם הכלי, או נגיעה שמטרתה חיבה בדרך אחרת) זה יהיה אסור מאותה סיבה שאסורה נגיעה, למרות שזה אולי פחות חמור.2. ברור שאסור, זו נגיעה לכל דבר.
3. אותו עיקרון כמו בתשובה הקודמת, זה אסור באותה מידה כמו נגיעה ללא בד, הבד הוא לא הגדר ההלכתי אלא החיבה שבנגיעה.
4. כן, אם מדובר בחפץ ארוך שלא מכריח נגיעה, אם מדובר בחפץ קצר, הרי שכמעט ודאי שזה יביא לנגיעה.
5. שוב, אם המטרה היא חיבה (ליטוף של נעליים) זה אסור, אם יושביםפ זה ליד זה והנעליים נוגעות מבלי משים, נראה לי שזה לא אסור.
6. השיער נחשב כסתם גוף, לפי חז"ל הוא גם חמור יותר בשל העובדה ששיער נחשב לדבר יפה במיוחד אצל האישה.
7. מקור איסור נגיעה הוא לא רק איסור נידה, הוא בעיקר בשל האיסור של הרחקה מנשים, לפי הרמב"ם הוא גם יכול להיחשב לאיסור תורה של עריות. אנחנו נמנעים מנגיעה בשל הבעיה של קרבה לנשים ולא בשל טומאת נידה. הנידה מחמירה את העניין והופכת אותו לאיסור תורה (כי נידה לחלק מהדעות היא כמו איסור גילוי עריות), אבל זה לא מקור האיסור לגעת באישה לא נשואה.
עשו מאמץ לשמור על קדושה וטהרה בקשר שלכם- זה ישפיע על כל חייכם הלאה.
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא צניעות - בינו לבינה
עוד תוכן בשורש
מוסיקה / מערכת שורש
אקטואליה / ינון גולן
מוסיקה / מערכת שורש
חינוך / ברים מקשיבים
שיעורי תורה
ספרי חידושים-תנך / רב שמעון פרץ
מוצרים