אמונה
הרב יניב חניא כד תשרי, תשסט 23/10/2008.......................
שאלה:
לרב יניב חיניא אם אי אפשר להוכיח את היהדות אז למה להאמין, אולי זה לא נכון, אםתוכל בבקשה לבנות בנין שיטתי של למה להאמין?
תשובה:
אי אפשר לומר "למה להאמין".
האמונה איננה מקצוע של רווח או הפסיד, מה כדאי או מהלא. האמונה היא חיים, חיים שלמים, משהו שהוא חלק מחיי האדם. בסופו של דבר המנוחה שמוצא האדם באלוקות היא השכר עצמו. קצת קשה להסביר את הנקודה הזאת, אבל הרמח"ל תמיד מדגיש שיש משהו מיוחד במבחן האלוקי, כי בו השכר הוא העבודה...
עבדת, האמנת, זה עצמו זה השכר שלך! מנוחת הנפש של האדם בזמן שהוא מגיע לאלוקות ומבין את הקשרים שבין העולמות כולם וכל הפרטים הרבים שיש בעולם כולו- זה בעצמו שכר גדול. כל המקרים הבודדים, כל הנבראים והיצירות שיש בעולם, הם כולם חלק ממהלך אחד גדול שהאדם יכול להבין!
מלבד זאת,חשוב להדגיש שהביטוי "אי אפשר להוכיח את האמונה" מדבר על השכל... כלומר- אי אפשר להוכיח את האמונה בצורה שכלית, מצד פנימיות הנפש, האמונה היא חלק מהאדם והוא בדרך כללצריך לעשות מאמץ מודע די למנוע אותה.
אם תרצה/י שיטה, ניתן לומר אותה בעקרון אחד- האמונה היא חלק מנפש האדם, בה מנוחתו והיא טבעית לאדם ככל שהוא לא עושה מאמצים אדירים למנוע אותה. מה שמיוחד במבחן האמונה הוא שבאמונה בשכר והמאמץ (העבודה והמשכורת) הם דבר אחד!
שאלה:
לרב יניב חיניא אם אי אפשר להוכיח את היהדות אז למה להאמין, אולי זה לא נכון, אםתוכל בבקשה לבנות בנין שיטתי של למה להאמין?
תשובה:
אי אפשר לומר "למה להאמין".האמונה איננה מקצוע של רווח או הפסיד, מה כדאי או מהלא. האמונה היא חיים, חיים שלמים, משהו שהוא חלק מחיי האדם. בסופו של דבר המנוחה שמוצא האדם באלוקות היא השכר עצמו. קצת קשה להסביר את הנקודה הזאת, אבל הרמח"ל תמיד מדגיש שיש משהו מיוחד במבחן האלוקי, כי בו השכר הוא העבודה...
עבדת, האמנת, זה עצמו זה השכר שלך! מנוחת הנפש של האדם בזמן שהוא מגיע לאלוקות ומבין את הקשרים שבין העולמות כולם וכל הפרטים הרבים שיש בעולם כולו- זה בעצמו שכר גדול. כל המקרים הבודדים, כל הנבראים והיצירות שיש בעולם, הם כולם חלק ממהלך אחד גדול שהאדם יכול להבין!
מלבד זאת,חשוב להדגיש שהביטוי "אי אפשר להוכיח את האמונה" מדבר על השכל... כלומר- אי אפשר להוכיח את האמונה בצורה שכלית, מצד פנימיות הנפש, האמונה היא חלק מהאדם והוא בדרך כללצריך לעשות מאמץ מודע די למנוע אותה.
אם תרצה/י שיטה, ניתן לומר אותה בעקרון אחד- האמונה היא חלק מנפש האדם, בה מנוחתו והיא טבעית לאדם ככל שהוא לא עושה מאמצים אדירים למנוע אותה. מה שמיוחד במבחן האמונה הוא שבאמונה בשכר והמאמץ (העבודה והמשכורת) הם דבר אחד!
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא אמונה
עוד תוכן בשורש
דירה נאה / מערכת שורש
חיים מודרנים / אסף גולן
אקטואליה / מערכת שורש
תנך / דוד המלך
שיעורי תורה
תנך / דוד המלך
מוצרים