המשך שאלה
הרב יניב חניא יא כסליו, תשפב 15/11/2021.......................
שאלה:
תודה רבה לרב על התשובה המהירה.
הרב כתב לי לגבי מגירה ובה מכסי סירים שפתחתי בשבת שאין בעיה להשתמש בכף שהכנסתי לתוכה, אך גם שרוב הסיכויים שהמגירה לא הייתה אסורה בפתיחה כי היו בה ככל הנראה כלים אחרים. רק כדי לוודא- היו במגירה בנוסף למכסים גם כפות הגשה. האם בשל כך מותר לפתוח את המגירה בשבת בעתיד? (הבנתי שיש עניין שמותר רק אם החפץ המותר יקר יותר מהחפץ האסור- ולא בטוחה שעלות הכפות גבוהה יותר מעלות המכסים). ואם אסור לפתוח אותה אז שוב מעבר לכף שהרב אמר ציין שמותר להשתמש בה, האם יש בעיה בדיעבד בשימוש במכסים עצמם שהיו במגירה או שכמו בתשובה על הכף זה לא פוסל משימוש?
שוב תודה רבה!
תשובה:
זה לא בדיוק עניין של עלות כספית, זה עניין של שימוש.
מלבד העובדה שמכסים הם לא מוקצה של ממש (לדוגמנא- אם זה היה שטרות כסף, זה היה שונה קצת...). ויכול להיות להם שימוש בשבת, נניח לכיסוי אוכל, הרי שאם יש במגירה כפות, שהן בשימוש מתמיד, המגירה יכולה להיחשב מותרת לגמרי. ככה נראה לי לפחות- שמגירה שיש בה כפות וגם דברים בם מוקצה, יהיה מותר לפתוח אותה, כי הכפות "מגדירות" את המגירה.
זה לא ענין כספי בלבד.תשובות נוספות בנושא-המשך שאלה
זה קצת מורכב, מצד אחד כתוב שאם מתחילים לשטוף את הכיור בשבת, מותצר לשטוף הכל. מצד שני, אם מדובר בסירישטיפה בסקוטש ברייט בשבת וכיבוד הורים
זו שאלה קצת מורכבת.
כי היא מערבת קצת "פסיכולוגיה" עם הלכות שבת והלכות בין אדם לחבירו וכתשעה באב במוצאי שבת
השנה חל תשעה באב במוצאי שבת, ויש לכך כמה משמעויות הלכתיות-
אוכלים סעודה שלישית שהיא גם סעודה מפאיך מתנהלים בפורים שחל ביום שישי?
פורים כזה קרוי בהלכה "פורים משולש"....
מותר לכתחילה ליטול ידיים בשעה העשירית... ובמקרה הוצאת שבת בדיוק בדקה
כן. אפשר להוציא בדיוק בדקה שכתובה בלוח... ככה נהגו שלא מעט בתי כנסת ספרדיים, יש אפילו מנייני מעשנים
שאלה:
תודה רבה לרב על התשובה המהירה. הרב כתב לי לגבי מגירה ובה מכסי סירים שפתחתי בשבת שאין בעיה להשתמש בכף שהכנסתי לתוכה, אך גם שרוב הסיכויים שהמגירה לא הייתה אסורה בפתיחה כי היו בה ככל הנראה כלים אחרים. רק כדי לוודא- היו במגירה בנוסף למכסים גם כפות הגשה. האם בשל כך מותר לפתוח את המגירה בשבת בעתיד? (הבנתי שיש עניין שמותר רק אם החפץ המותר יקר יותר מהחפץ האסור- ולא בטוחה שעלות הכפות גבוהה יותר מעלות המכסים). ואם אסור לפתוח אותה אז שוב מעבר לכף שהרב אמר ציין שמותר להשתמש בה, האם יש בעיה בדיעבד בשימוש במכסים עצמם שהיו במגירה או שכמו בתשובה על הכף זה לא פוסל משימוש? שוב תודה רבה!
תשובה:
זה לא בדיוק עניין של עלות כספית, זה עניין של שימוש.מלבד העובדה שמכסים הם לא מוקצה של ממש (לדוגמנא- אם זה היה שטרות כסף, זה היה שונה קצת...). ויכול להיות להם שימוש בשבת, נניח לכיסוי אוכל, הרי שאם יש במגירה כפות, שהן בשימוש מתמיד, המגירה יכולה להיחשב מותרת לגמרי. ככה נראה לי לפחות- שמגירה שיש בה כפות וגם דברים בם מוקצה, יהיה מותר לפתוח אותה, כי הכפות "מגדירות" את המגירה.
זה לא ענין כספי בלבד.
תשובות נוספות בנושא-
המשך שאלה
זה קצת מורכב, מצד אחד כתוב שאם מתחילים לשטוף את הכיור בשבת, מותצר לשטוף הכל. מצד שני, אם מדובר בסירי
זה קצת מורכב, מצד אחד כתוב שאם מתחילים לשטוף את הכיור בשבת, מותצר לשטוף הכל. מצד שני, אם מדובר בסירי
שטיפה בסקוטש ברייט בשבת וכיבוד הורים
זו שאלה קצת מורכבת.
כי היא מערבת קצת "פסיכולוגיה" עם הלכות שבת והלכות בין אדם לחבירו וכ
זו שאלה קצת מורכבת.
כי היא מערבת קצת "פסיכולוגיה" עם הלכות שבת והלכות בין אדם לחבירו וכ
תשעה באב במוצאי שבת
השנה חל תשעה באב במוצאי שבת, ויש לכך כמה משמעויות הלכתיות-
אוכלים סעודה שלישית שהיא גם סעודה מפ
השנה חל תשעה באב במוצאי שבת, ויש לכך כמה משמעויות הלכתיות-
אוכלים סעודה שלישית שהיא גם סעודה מפ
איך מתנהלים בפורים שחל ביום שישי?
פורים כזה קרוי בהלכה "פורים משולש"....
מותר לכתחילה ליטול ידיים בשעה העשירית... ובמקרה
פורים כזה קרוי בהלכה "פורים משולש"....
מותר לכתחילה ליטול ידיים בשעה העשירית... ובמקרה
הוצאת שבת בדיוק בדקה
כן. אפשר להוציא בדיוק בדקה שכתובה בלוח... ככה נהגו שלא מעט בתי כנסת ספרדיים, יש אפילו מנייני מעשנים
כן. אפשר להוציא בדיוק בדקה שכתובה בלוח... ככה נהגו שלא מעט בתי כנסת ספרדיים, יש אפילו מנייני מעשנים
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הלכות שבת
עוד תוכן בשורש
פרשת שבוע / לן/ מהגולשים
טור אישי / חרות המאמרים
מוסיקה / מערכת שורש
ספרי חידושים-תנך / רב שמעון פרץ
שיעורי תורה
ספרי חידושים-תנך / רב שמעון פרץ
מוצרים