מכירת כל הבית לפסח
הרב שי טחן ג ניסן, תשפד 11/04/2024.......................
שאלה:
יש לי שתי שאלות בבקשה.
אנחנו מתארחים בכל חג הפסח מחוץ לביתנו ועוזבים את הבית לפני פסח, האם מותר למכור לנכרי במכירת החמץ גם את הבית ובזה להיפטר מנקיון הבית. וגם ארצה לדעת מה לעשות אם נעזוב את הבית ביום י״ד לחודש ניסן.
תשובה:
שלום וברכה. העוזב את ביתו לימי חג הפסח רשאי למכור את ביתו עם כל התכולה ולהפטר בכך מנקיון הבית ומבדיקת חמץ, כדכתב האור לציון (ח״ג עמוד פו). ויקיים את מצוות בדיקת החמץ בחדרו ששוכר לחג או שישאיר חדר אחד בביתו שאינו מכור וינקה אותו ויעשה שם את בדיקת החמץ. ומי שאינו רוצה לנקות כלל שום חדר רשאי לנקות את רכבו בפנס ובברכה ולעשות שם את בדיקת החמץ (אור לציון ח״ג עמוד עה בביאורים).
לגבי שאלתכם השניה, אכן המוכר את ביתו לנכרי ואינו עוזב את ביתו עד י״ד ביום, יכול להקל שלא לבדוק את המקומות שדעתו למכרן בליל בדיקת חמץ. ובמשנה ברורה (סי’ תלז ס״ק לב) הביא מחלוקת אם מחויב לבדוק בליל י״ד את החדרים שבדעתו למכרן למחרת לנכרי עם החמץ שלהם, שדעת המקור חיים והחיי אדם (כלל קיט דין יח) שצריך לבדקן מאחר שלעת עתה החדרים עדיין לא נמכרו והם ברשות ישראל. אמנם בתשובת בנין עולם (סי’ כ) חולק ודעתו שאין צריכין בדיקה שבזה עצמו שמוכר למחר לעכו״ם מקיים ’תשביתו’ וביעור, וכן הוא בתשובת החתם סופר (סי’ קלא). וסיים המשנ״ב שאין למחות ביד המקילין, והגרש״ז אורבעך (הליכות שלמה פסח פ״ה הלכה ג’) כתב שהמנהג להקל.תשובות נוספות בנושא-שאלה לקראת מכירת חמץ בפסח
1. אפשר לכתוב- הבית כולו מלבד החדר שאותו לא נבדוק.
2. באופן עקרוני יש להיפטר רק מהחמץ הגמור, איברכה על מצה מטוגנת
לא. בפסח מברכים על מצה מטוגנת המוציא. אם רואים שזה מצה. וזה המצב ברוב המקרים. אם היא טחונה לגמרי אז תענית בכורות בצל הקורונה
השנה התירו להשתתף בסיומי מסכת וירטואלים, דרך הרשת, או בסיומי מסכת דרך הטלפון, בניגוד לרוב השנים. בגלבצק שעבר עליו פסח המשך
אם כך אז נראה לי שזה אסור אחרי פסח, צריך להתכוון בזמן המכירה שזה יהיה כלול במכירה וכרגע זה נראה שלא קניית קמח לאחר פסח
אם יש למקום הכשר ולקמח הכשר, אז מותר לקנות, גם אם נאמר שהקמח הוא מלפני פסח, הרי שהם מכרו את החמץ. מה
שאלה:
יש לי שתי שאלות בבקשה. אנחנו מתארחים בכל חג הפסח מחוץ לביתנו ועוזבים את הבית לפני פסח, האם מותר למכור לנכרי במכירת החמץ גם את הבית ובזה להיפטר מנקיון הבית. וגם ארצה לדעת מה לעשות אם נעזוב את הבית ביום י״ד לחודש ניסן.
תשובה:
שלום וברכה. העוזב את ביתו לימי חג הפסח רשאי למכור את ביתו עם כל התכולה ולהפטר בכך מנקיון הבית ומבדיקת חמץ, כדכתב האור לציון (ח״ג עמוד פו). ויקיים את מצוות בדיקת החמץ בחדרו ששוכר לחג או שישאיר חדר אחד בביתו שאינו מכור וינקה אותו ויעשה שם את בדיקת החמץ. ומי שאינו רוצה לנקות כלל שום חדר רשאי לנקות את רכבו בפנס ובברכה ולעשות שם את בדיקת החמץ (אור לציון ח״ג עמוד עה בביאורים).לגבי שאלתכם השניה, אכן המוכר את ביתו לנכרי ואינו עוזב את ביתו עד י״ד ביום, יכול להקל שלא לבדוק את המקומות שדעתו למכרן בליל בדיקת חמץ. ובמשנה ברורה (סי’ תלז ס״ק לב) הביא מחלוקת אם מחויב לבדוק בליל י״ד את החדרים שבדעתו למכרן למחרת לנכרי עם החמץ שלהם, שדעת המקור חיים והחיי אדם (כלל קיט דין יח) שצריך לבדקן מאחר שלעת עתה החדרים עדיין לא נמכרו והם ברשות ישראל. אמנם בתשובת בנין עולם (סי’ כ) חולק ודעתו שאין צריכין בדיקה שבזה עצמו שמוכר למחר לעכו״ם מקיים ’תשביתו’ וביעור, וכן הוא בתשובת החתם סופר (סי’ קלא). וסיים המשנ״ב שאין למחות ביד המקילין, והגרש״ז אורבעך (הליכות שלמה פסח פ״ה הלכה ג’) כתב שהמנהג להקל.
תשובות נוספות בנושא-
שאלה לקראת מכירת חמץ בפסח
1. אפשר לכתוב- הבית כולו מלבד החדר שאותו לא נבדוק.
2. באופן עקרוני יש להיפטר רק מהחמץ הגמור, אי
1. אפשר לכתוב- הבית כולו מלבד החדר שאותו לא נבדוק.
2. באופן עקרוני יש להיפטר רק מהחמץ הגמור, אי
ברכה על מצה מטוגנת
לא. בפסח מברכים על מצה מטוגנת המוציא. אם רואים שזה מצה. וזה המצב ברוב המקרים. אם היא טחונה לגמרי אז
לא. בפסח מברכים על מצה מטוגנת המוציא. אם רואים שזה מצה. וזה המצב ברוב המקרים. אם היא טחונה לגמרי אז
תענית בכורות בצל הקורונה
השנה התירו להשתתף בסיומי מסכת וירטואלים, דרך הרשת, או בסיומי מסכת דרך הטלפון, בניגוד לרוב השנים. בגל
השנה התירו להשתתף בסיומי מסכת וירטואלים, דרך הרשת, או בסיומי מסכת דרך הטלפון, בניגוד לרוב השנים. בגל
בצק שעבר עליו פסח המשך
אם כך אז נראה לי שזה אסור אחרי פסח, צריך להתכוון בזמן המכירה שזה יהיה כלול במכירה וכרגע זה נראה שלא
אם כך אז נראה לי שזה אסור אחרי פסח, צריך להתכוון בזמן המכירה שזה יהיה כלול במכירה וכרגע זה נראה שלא
קניית קמח לאחר פסח
אם יש למקום הכשר ולקמח הכשר, אז מותר לקנות, גם אם נאמר שהקמח הוא מלפני פסח, הרי שהם מכרו את החמץ. מה
אם יש למקום הכשר ולקמח הכשר, אז מותר לקנות, גם אם נאמר שהקמח הוא מלפני פסח, הרי שהם מכרו את החמץ. מה
עוד מהרב שי טחן
עוד בנושא הלכה
עוד תוכן בשורש
מוסיקה / מערכת שורש
תנך / דוד המלך
דירה נאה / מערכת שורש
פוליטיקה / דובי הראל
שיעורי תורה
ספרי חידושים-תנך / רב שמעון פרץ
מוצרים