האם מותר להתפלל בלי הפרדה עם נשים ?
הרב יניב חניא יב כסליו, תשעז 12/12/2016.......................
שאלה:
אני כל שישי מתפלל ביחד עם נשים ללא הפרדה האם התפללות ללא הפרדה היא חילול השם?
מה בעצם יקרה אם אני יתפלל שם?
תשובה:
על פי ההלכה (נלמדת מגמרא מפורשת) וכן על פי מנהג ישראל יש צורך במחיצה בזמן התפילה. יש כל מיני דעות לגבי גבהה ו"כמה היא מסתירה", אולם יש צורך במחיצה וכך נהגו בכל בתי הכנסת.
לעניות דעתי תפילה ללא מחיצה יש בה בודאי חילול השם, בכמה מובנים-
א) מבחינת ה"בעיטה" בהלכה, שזה דבר נורא ואיום. זה משהו משהו כנגד ההלכה בתוך בית כנסת עצמו וזו הצהרה שלילית ביותר.
ב) כולנו חיים במרחב בציבורי ושם הנושא הזה, של הפרדה בין גברים לנשים בזמן תפילות, הוא נושא לויכוח גדול בין היהדות הנאמנה ליהדות הרפורמית ובעצם התפילה בצורה כזו יש משום "הסכמה" ותמיכה ברפורמה וזה אחד הנושאים שכל כולו מלחמה בין היהדות לרפורמים וזה דבר מאוד לא פשוט.
ג) עצם התפילה בצורה כזו היא דבר מאוד לא חיובי, משום הרהורים, הסחת הדעת מהתפילה, התרכזות ב"פוזה" ועוד... ובמקום שאין קדושה לא יכולה להיות תפילה אמיתית.
אני סבור שבימים אלו, שבהם עיקר המאבק מול כוחות השלילה של היהדות הוא סביב אלו- של רפורמה, של היחס בין המינים, של היחס לקדושה, אסור בשום פנים להשתתף בתפילה כזו.
אני לא יודע "מה יקרה" את תתפלל שם, אין לי שום יכולת לדעת, אבל זה בודאי סותר את ההלכה ואת הדרך היהודית הנכונה.
תשובות נוספות בנושא-דין יחוד
בגדול אשה עם שני גברים זה לא נחשב ייחוד, כך שהלכתית יבש זה לא יחוד.
במקרה הזה, אני מניח שמדובר חוף נפרד
זה תלוי קצת בכל מיני דברים, אבל נראה לי שמקובל עד גיל 3 או 4. יותר מזה גם אם זה לא נורא מבחינת הילד,צניעות ומוסר
א. אני סבור שזו בהחלט "דרישה לגטימית". גם בדברי חז"ל ובעוד מקומות רבים יש חשיבות גדולה מאוד לבתולקול באשה ערווה- שייך בדורנו?
נראה שהשלב הראשון, ההכרחי ביותר והקשה ביותר בעבור כל אדם מאמין – הוא קבלת העובדה ששכלך המתוחכםהסתכלות במקומות המכוסים
הבעיה שאתה מעלה היא אכן בעיה אצל נשים רבות שמגיעות לגיל הזה. בלי קשר לשאלה, הייתי מציע לכם לבדוק את תפילה לא לכיוון ירושלים
על פי דברי חכמים צריך כל יהודי להתפלל ירושלים, בכל מקום בו הוא נמצא. יש בכך גם ערך נוסף- שכל היהודים
שאלה:
אני כל שישי מתפלל ביחד עם נשים ללא הפרדה האם התפללות ללא הפרדה היא חילול השם? מה בעצם יקרה אם אני יתפלל שם?
תשובה:
על פי ההלכה (נלמדת מגמרא מפורשת) וכן על פי מנהג ישראל יש צורך במחיצה בזמן התפילה. יש כל מיני דעות לגבי גבהה ו"כמה היא מסתירה", אולם יש צורך במחיצה וכך נהגו בכל בתי הכנסת.
לעניות דעתי תפילה ללא מחיצה יש בה בודאי חילול השם, בכמה מובנים-
א) מבחינת ה"בעיטה" בהלכה, שזה דבר נורא ואיום. זה משהו משהו כנגד ההלכה בתוך בית כנסת עצמו וזו הצהרה שלילית ביותר.
ב) כולנו חיים במרחב בציבורי ושם הנושא הזה, של הפרדה בין גברים לנשים בזמן תפילות, הוא נושא לויכוח גדול בין היהדות הנאמנה ליהדות הרפורמית ובעצם התפילה בצורה כזו יש משום "הסכמה" ותמיכה ברפורמה וזה אחד הנושאים שכל כולו מלחמה בין היהדות לרפורמים וזה דבר מאוד לא פשוט.
ג) עצם התפילה בצורה כזו היא דבר מאוד לא חיובי, משום הרהורים, הסחת הדעת מהתפילה, התרכזות ב"פוזה" ועוד... ובמקום שאין קדושה לא יכולה להיות תפילה אמיתית.
אני סבור שבימים אלו, שבהם עיקר המאבק מול כוחות השלילה של היהדות הוא סביב אלו- של רפורמה, של היחס בין המינים, של היחס לקדושה, אסור בשום פנים להשתתף בתפילה כזו.
אני לא יודע "מה יקרה" את תתפלל שם, אין לי שום יכולת לדעת, אבל זה בודאי סותר את ההלכה ואת הדרך היהודית הנכונה.
בגדול אשה עם שני גברים זה לא נחשב ייחוד, כך שהלכתית יבש זה לא יחוד.
במקרה הזה, אני מניח שמדובר
זה תלוי קצת בכל מיני דברים, אבל נראה לי שמקובל עד גיל 3 או 4. יותר מזה גם אם זה לא נורא מבחינת הילד,
א. אני סבור שזו בהחלט "דרישה לגטימית". גם בדברי חז"ל ובעוד מקומות רבים יש חשיבות גדולה מאוד לבתול
נראה שהשלב הראשון, ההכרחי ביותר והקשה ביותר בעבור כל אדם מאמין – הוא קבלת העובדה ששכלך המתוחכם
הבעיה שאתה מעלה היא אכן בעיה אצל נשים רבות שמגיעות לגיל הזה. בלי קשר לשאלה, הייתי מציע לכם לבדוק את
על פי דברי חכמים צריך כל יהודי להתפלל ירושלים, בכל מקום בו הוא נמצא. יש בכך גם ערך נוסף- שכל היהודים