להוציא מגהנום רשע
הרב יניב חניא ח אייר, תשפ 02/05/2020.......................
שאלה:
האם לצדיק יש כח להוציא את הרשע מגהנום?
אשמח למקורות... ביהדות ומדברי חזל.
יש עניין שטוענים שרבי נחמן מברסלב הבטיח שכל מי שיבוא על קברו וייתן פרוטה יעשה הכל להוציא אותו מגהנום ולא משנה מה הוא עשה האדם הזה בחייו. אפילו אם היה רשע אבל עשה חסד עם הצדיק בזה שהגיע לקברו ונתן צדקה ואמר קפיטל תהילים הצדיק הולך לפניו והבטחה של צדיק גוזר הקדוש ברוך הוא מקיים.
האם יש דברים נכונים כאן? או אשמח לחדד את הנושה.
לעניות דעתי אין שוחד בעליונים ואין קומבינות אז ייתכן שאדם רשע לא יענש בגהנום? בנוסף למה רק רבי נחמן מברסלב וכי רבי נחמן יותר גבוה מדוד המלך ? או אפילו אברהם אבינו ?
אשמח להתייחסותך.
תשובה:
זו באמת שאלה חזקה, והטנעות שאתה מעלה הן חזקות.
גם לי אישית קשה מאוד לקבל את הטענות שרבי נחמן, או כל רב אחר לצורך הענין, יכול למשוך אנשים מהגיהנם רק בגלל פרוטה לצדקה. לעניות דעתי מה שהאמירות הללו באות לומר הוא משהו אחר- שהנשמה היהודית ישראלית היא כל כך גבוהה, עד שהחטא הוא חיצוני לה. ובסופו של דבר על ידי עצם ההתחברות לצדיק היא יכולה לצאת מהמצרים. להתקדם רוחנית, גם אם לא ממש מ"גיהנם".
זה כבר נושא שעליו היו ויכוחים גדולים. זה ידוע שמנהיגי החסידות הגדולים, בדור הראשון והשני, היו חלוקים בשאלה האם "עצם החיבור לצדיק" זה משהו שמשחרר את האדם לגבמרי, או שיש לבוא בדרישות לאדם/ חסיד עצמו. היו על זה ויכוחים אדירים, ואפילו חלוקות של שטח שליטה בין גדולי החסידות לבין עצמם. היו שלא הסכימו שרב מאסכולה מסויימת (נניח רבי שהאמין שכל העבודה תלויה באדמו"ר) יבוא להרצות ב"שטח" שלהם. זה נושא עמוק ומורכב, שחילק רבים וטובים. ואולי לזה מתכוון רבי נחמן- תאמינו בדרך שלי. למרות שכרגע אין לי הוכחות שהוא היה בדרך אחת או השניה.
בגמרא יש סיפור על רבי מאיר שניסה להציל את רבו, אלישע בן אבויה שכונה "אחר" מהגיהנם... והגמרא אומרת שאחרי מות רבי מאיר העשן מעל קיברו של אחר הפסיק. ובכל זאת, יש שם דעה שאולי הוא לא ממש יצא מגיהנם. מה שאפשר ללמוד מהסיפור הזה הוא שאפילו רבי מאיר סעל הנס לא ממש יכול להבטיח שרבו (!) יצא מהגיהנם, כך שקשה להבין שכל אדם שיבוא ינצל.
בכל מקרה, יש כאן יסוד אימוני, אולי כזה שנוגע למעלת ישראל, אולי כזה שנוגע לדרך בחסידות... אבל קשה מאוד לקבל את זה כפשוטו.
שאלה:
האם לצדיק יש כח להוציא את הרשע מגהנום? אשמח למקורות... ביהדות ומדברי חזל. יש עניין שטוענים שרבי נחמן מברסלב הבטיח שכל מי שיבוא על קברו וייתן פרוטה יעשה הכל להוציא אותו מגהנום ולא משנה מה הוא עשה האדם הזה בחייו. אפילו אם היה רשע אבל עשה חסד עם הצדיק בזה שהגיע לקברו ונתן צדקה ואמר קפיטל תהילים הצדיק הולך לפניו והבטחה של צדיק גוזר הקדוש ברוך הוא מקיים. האם יש דברים נכונים כאן? או אשמח לחדד את הנושה. לעניות דעתי אין שוחד בעליונים ואין קומבינות אז ייתכן שאדם רשע לא יענש בגהנום? בנוסף למה רק רבי נחמן מברסלב וכי רבי נחמן יותר גבוה מדוד המלך ? או אפילו אברהם אבינו ? אשמח להתייחסותך.
תשובה:
זו באמת שאלה חזקה, והטנעות שאתה מעלה הן חזקות.גם לי אישית קשה מאוד לקבל את הטענות שרבי נחמן, או כל רב אחר לצורך הענין, יכול למשוך אנשים מהגיהנם רק בגלל פרוטה לצדקה. לעניות דעתי מה שהאמירות הללו באות לומר הוא משהו אחר- שהנשמה היהודית ישראלית היא כל כך גבוהה, עד שהחטא הוא חיצוני לה. ובסופו של דבר על ידי עצם ההתחברות לצדיק היא יכולה לצאת מהמצרים. להתקדם רוחנית, גם אם לא ממש מ"גיהנם".
זה כבר נושא שעליו היו ויכוחים גדולים. זה ידוע שמנהיגי החסידות הגדולים, בדור הראשון והשני, היו חלוקים בשאלה האם "עצם החיבור לצדיק" זה משהו שמשחרר את האדם לגבמרי, או שיש לבוא בדרישות לאדם/ חסיד עצמו. היו על זה ויכוחים אדירים, ואפילו חלוקות של שטח שליטה בין גדולי החסידות לבין עצמם. היו שלא הסכימו שרב מאסכולה מסויימת (נניח רבי שהאמין שכל העבודה תלויה באדמו"ר) יבוא להרצות ב"שטח" שלהם. זה נושא עמוק ומורכב, שחילק רבים וטובים. ואולי לזה מתכוון רבי נחמן- תאמינו בדרך שלי. למרות שכרגע אין לי הוכחות שהוא היה בדרך אחת או השניה.
בגמרא יש סיפור על רבי מאיר שניסה להציל את רבו, אלישע בן אבויה שכונה "אחר" מהגיהנם... והגמרא אומרת שאחרי מות רבי מאיר העשן מעל קיברו של אחר הפסיק. ובכל זאת, יש שם דעה שאולי הוא לא ממש יצא מגיהנם. מה שאפשר ללמוד מהסיפור הזה הוא שאפילו רבי מאיר סעל הנס לא ממש יכול להבטיח שרבו (!) יצא מהגיהנם, כך שקשה להבין שכל אדם שיבוא ינצל.
בכל מקרה, יש כאן יסוד אימוני, אולי כזה שנוגע למעלת ישראל, אולי כזה שנוגע לדרך בחסידות... אבל קשה מאוד לקבל את זה כפשוטו.