תורה שבעל פה - שוב
הרב יניב חניא י סיוון, תשסד 30/05/2004.......................
שאלה:
קראתי את הדיון שנערך כאן, ולמרות שאני כן מאמינה בתושב"ע, יש דבר שהרב
חניא כתב וקצת מטריד אותי, וזה שהתושב"ע ניתנה בסיני יחד עם התורה שבכתב
ואם זה אכן כך מדוע יש כ"כ הרבה מחלוקות בתושב"ע?
תשובה:
שלום רב,
כאשר כתבתי שמקור התורה שבעל פה הוא סיני, לא בתכוונתי לומר שכל מה שכתוב בה ניתן ממש כפשוטו. הדבר גם לא הגיוני, וגם נאמר בגמרא במפורש, כאשר חז"ל מספרים שמשה שמע שיעור של רבי עקיבא ולא הבין אותו.
מה שנמסר למשה בסיני הם העקרונות. אומנם, עקרונות במובן הרחב של המילה. כלומר: לא נאמר למשה "תהיו מוסריים בדין..." ומשם יצאה התורה שבעל פה, אלא הדברים היו הרבה יותר מפורשים. אבל לא כל דין פרטי נאמר למשה. כאן בדיוק נבעו המחלוקות, בתרגום של אותם עקרונות לחיים המעשיים. גם בגדול (כלומר, בתתי העקרונות, כמו "בטל בשישים") וגם בקטן (האם בטל בשישים שייך לסיר אלומניום שנפלה עליו חלב קר אחרי שש שעות...). בסופו של דבר התרגום של העקרונות שנאמרו למשה לשפת היום יום גרם למחלוקות. אומנם, חשוב לזכור שחז"ל אומרים שהמחלוקות נוצרו "משרבו התלמידים שלא שימשו כל צורכם", כך שיש פגם מסויים במחלוקות, אולם עדיין המחלוקות הרבות מביאות לידי ביטוי פנים רבות של המציאות שלא היו נוצרים בדרך אחרת, בעולמנו המפולג.
שאלה:
קראתי את הדיון שנערך כאן, ולמרות שאני כן מאמינה בתושב"ע, יש דבר שהרב חניא כתב וקצת מטריד אותי, וזה שהתושב"ע ניתנה בסיני יחד עם התורה שבכתב ואם זה אכן כך מדוע יש כ"כ הרבה מחלוקות בתושב"ע?
תשובה:
שלום רב, כאשר כתבתי שמקור התורה שבעל פה הוא סיני, לא בתכוונתי לומר שכל מה שכתוב בה ניתן ממש כפשוטו. הדבר גם לא הגיוני, וגם נאמר בגמרא במפורש, כאשר חז"ל מספרים שמשה שמע שיעור של רבי עקיבא ולא הבין אותו. מה שנמסר למשה בסיני הם העקרונות. אומנם, עקרונות במובן הרחב של המילה. כלומר: לא נאמר למשה "תהיו מוסריים בדין..." ומשם יצאה התורה שבעל פה, אלא הדברים היו הרבה יותר מפורשים. אבל לא כל דין פרטי נאמר למשה. כאן בדיוק נבעו המחלוקות, בתרגום של אותם עקרונות לחיים המעשיים. גם בגדול (כלומר, בתתי העקרונות, כמו "בטל בשישים") וגם בקטן (האם בטל בשישים שייך לסיר אלומניום שנפלה עליו חלב קר אחרי שש שעות...). בסופו של דבר התרגום של העקרונות שנאמרו למשה לשפת היום יום גרם למחלוקות. אומנם, חשוב לזכור שחז"ל אומרים שהמחלוקות נוצרו "משרבו התלמידים שלא שימשו כל צורכם", כך שיש פגם מסויים במחלוקות, אולם עדיין המחלוקות הרבות מביאות לידי ביטוי פנים רבות של המציאות שלא היו נוצרים בדרך אחרת, בעולמנו המפולג.עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא אמונה
עוד תוכן בשורש
מוסיקה / מערכת שורש
קריאה ובדיחות / ה/ מהאינטרנט
יהדות / מערכת שורש
ספרות חזל / ב ישי וויצמן
שיעורי תורה
ספרי חידושים-תנך / רב שמעון פרץ
מוצרים