קריאת שמע
הרב יניב חניא כה אב, תשסז 09/08/2007.......................
שאלה:
כבוד הרב שלום!
כל לילה כשאני קוראת קריאת שמע אני מדלגת על הקטע בהתחלה של-"הריני מוחל לכל מי שהכעיס..." כי יש לי בעיה עם כמה מהמשפטים-"בין אם באונס","שחטא כנגדי הין בגופי.." ואלא המשפטים שהכי מפריעים לי כי אני לעולם לא אסלח אם מישהו יחטא נגד גופי, אף אישה (וגם גבר) לא יסלחו על דבר שכזה, אז איך אני אמורה לאמר את המשפט הזה שלא רק שאני לא אתכוון אם אומר אותו, אני ממש ישקר אם אני יאמר אותו??
בהזדמנות הזאת אני רוצה ממש להודות לך ולכל אתר שורש על שהם נותנים לי ועוד כל-כך הרבה אנשים יכולת לשאול שאלות ולקבל עליהם תשובה כל-כך מהר, אז ממש תודה רבה! עזרתם לי מאוד, ואתם ממשיכים לעזור לי!!!
תשובה:
צריך להבחין בין דברים שיש בהם פגיעה של ממש (שעליה יש להעניש את הפוגע) לבין דברים של "פגיעה עקרונית". כולם מסכימים, לדוגמא, שאם מישהו יזיק לשני הוא חייב לשלם לו, והשני לא יהיה "חייב לסלוח", כך אם מישהו גונב לשני, מי שגנבו ממנו יכול ורשאי ואפילו צריך ללכת לבית דין ולתבוע את מה שמגיע לו או נגזל ממנו. אנחנו לא נוצרים ולא מנסים למחול למי שמזיק לנו ממש. אני מניח שלכך את מתכוונת...
לעניות דעתי יש באמירת המחילה כוונה לדברים שבהם אין נזק של ממש (שניתן לתבוע אותו או להעניש עליו). וכן למיני נזקים "לא מוגדרים". אם מישהו ממש חטא כנגד גופך את לא צריכה לסלוח לו אלא אם כן הוא נענש (במקרה של מעשה שמגיע עליו עונש), או שילם את הנזק.
שאלה:
כבוד הרב שלום!
כל לילה כשאני קוראת קריאת שמע אני מדלגת על הקטע בהתחלה של-"הריני מוחל לכל מי שהכעיס..." כי יש לי בעיה עם כמה מהמשפטים-"בין אם באונס","שחטא כנגדי הין בגופי.." ואלא המשפטים שהכי מפריעים לי כי אני לעולם לא אסלח אם מישהו יחטא נגד גופי, אף אישה (וגם גבר) לא יסלחו על דבר שכזה, אז איך אני אמורה לאמר את המשפט הזה שלא רק שאני לא אתכוון אם אומר אותו, אני ממש ישקר אם אני יאמר אותו??
בהזדמנות הזאת אני רוצה ממש להודות לך ולכל אתר שורש על שהם נותנים לי ועוד כל-כך הרבה אנשים יכולת לשאול שאלות ולקבל עליהם תשובה כל-כך מהר, אז ממש תודה רבה! עזרתם לי מאוד, ואתם ממשיכים לעזור לי!!!
תשובה:
צריך להבחין בין דברים שיש בהם פגיעה של ממש (שעליה יש להעניש את הפוגע) לבין דברים של "פגיעה עקרונית". כולם מסכימים, לדוגמא, שאם מישהו יזיק לשני הוא חייב לשלם לו, והשני לא יהיה "חייב לסלוח", כך אם מישהו גונב לשני, מי שגנבו ממנו יכול ורשאי ואפילו צריך ללכת לבית דין ולתבוע את מה שמגיע לו או נגזל ממנו. אנחנו לא נוצרים ולא מנסים למחול למי שמזיק לנו ממש. אני מניח שלכך את מתכוונת...לעניות דעתי יש באמירת המחילה כוונה לדברים שבהם אין נזק של ממש (שניתן לתבוע אותו או להעניש עליו). וכן למיני נזקים "לא מוגדרים". אם מישהו ממש חטא כנגד גופך את לא צריכה לסלוח לו אלא אם כן הוא נענש (במקרה של מעשה שמגיע עליו עונש), או שילם את הנזק.
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא תפילה
עוד תוכן בשורש
אמונה / רב שמעון פרץ
תנך / דוד המלך
אמונה / רב יניב חניא
בעין חינוכית / אבינעם הרש
שיעורי תורה
ספרי חידושים-תנך / רב שמעון פרץ
מוצרים