שאלה בכשרות המטבח
הרב יניב חניא יג חשוון, תשפב 19/10/2021.......................
שאלה:
שלום וברכה,
יש לנו בבית כיורים נפרדים לבשרי וחלבי ובעבר ביררתי לגבי משולשי מתכת שאנו שמים בתוכם, כיוון שהם זהים במראם ויתכן שהוחלפו ביניהם לאחר ניקיון שלהם ושל הכיורים לאחר שהוחזרו מהייבוש, ונאמר לי שמראש שימוש במשולשים נפרדים זה הידור ושיש כאן המון ספיקות וכן לא צריך לחשוש שאולי זה פוגם בכשרות כלים שנשטפו לידם בכיור.
בכל אופן מאז סימנתי אותם כדי שלא נתבלבל יותר וכן בפסח עירינו עליהם מים רותחים כחלק מהכשרת המטבח לחג. עם זאת לאחרונה עלתה אצלי השאלה:
א. האם יש הבדל בין סתם כלים ששהו בכיור לבין העובדה שאנו שמים על גבי המשולשים מסננת של אוכל (ללא "רגליים", בנויה כקערה עם חורים) ושופכים לתוכה מאכלים עם מים רותחים כגון פסטה ובשר על מנת לסננם? האם המגע בין הכלים שמערב נוזלים רותחים ואדים שעוברים ביניהם ובחוריהם אינו בעייתי? (כאמור ההחלפה בין המשולשים,אם אכן נעשתה, היא רק לאחר ניקיון שלהם, זה לא שעירנו למסננת מאכל נוזלי בשרי כשהיה על גבי משולש שבתוכו שאריות חלבי או להפך).
ב. ואם זה בעייתי האם במקרה הזה האם וכיצד יש להכשיר את המסננות שהשתמשנו בהם כך עד כה גם במידה ונטרפו (אחת ממתכת ואחרת מסיליקון)?
ג. ובנוסף האם וכיצד יש להכשיר את משולשים (או שלגביהם העירוי שעשינו לפני פסח נחשב כהכשרה לעניין זה?) כדי שיהיה ניתן להמשיך להשתמש במסננת באופן זה מכאן והלאה?
ד. וכן עולה השאלה אם אין בעיה בדיעבד בשאר הכלים שבאו במגע עם המאכלים החמים שסוננו במסננת עד כה כגון כף הגשה וכדומה? (כשאין לי דרך לדעת אילו מכל כלי הסכו"ם וההגשה בבית באו איתה במגע בוודאות במגע חם מלבד כפות הפסטה..). או שגם כאן זה צירף ספיקות שלא צריך לחשוש לו?
תודה רבה מראש!
תשובה:
א. במקרים כאלה הולכים אחרי "רוב שימוש". כלומר- גם אם נניח שלעיתים אתם משתמשים במים, עדיין רוב השימוש של המשולשים הוא במים קרים או פושרים מקסימום. ולכן גם אם תיאורטית היה שימוש במים ממש רותחים (שזה לא קורה בדרך כלל), וכן ב"מים בשריים", זה מתבטל ברוב השימוש.
ב. אני חושב שמה שאתם עושים פעם בשנה בפסח זה בהחלט מספיק... העירוי בטח נחשב כהכשרה.
לגבי שאר הכלים- שם בוודאי ובוודאי שאין חשש.... כי הם בטח לא נגעו במשלושים כשהם היו רותחים עד כדי כך שיעבירו בשר או חלב...תשובות נוספות בנושא-שאלה בכשרות
אני חושב שמכיוון שמדובר במיקרוגל (כלומר- אין חימום ישיר של המכסה על אש, אלא רק אדים), וכן בשיש שהוא המשך שאלה תבניות שלא הוטבלו
לדעתי את יכולה להתטביל את התבנית למרות הלכלוך המועט שנשאר. מכיוון שלא מקפידים עליו (כי לא ניתן לנקותתבניות שלא הוטבלו
1. זה לא פשוט להטביל אם יש לכלוך ממש קשה שלא יורד. כי זה חוצץ בטבילה. צריך לנקות כמה שאפשר, ואם עדייכשרות יומית בחנות ירקות
הענין של חתימה יומית בחנויות ירקות הוא בעיקר טכני- הרעיון הוא שבכל יום יכולה להגיע סחורה, ואז צריך לעוד מהרב יניב חניאעוד בנושא כשרותעוד תוכן בשורש פוליטיקה / ור/ מהגולשים קריאה ובדיחות / מי/ מהגולשים מוסר / רב יניב חניא קריאה ובדיחות / מי/ מאינטרנטשיעורי תורה תנך / דוד המלךמוצרים
שאלה:
שלום וברכה, יש לנו בבית כיורים נפרדים לבשרי וחלבי ובעבר ביררתי לגבי משולשי מתכת שאנו שמים בתוכם, כיוון שהם זהים במראם ויתכן שהוחלפו ביניהם לאחר ניקיון שלהם ושל הכיורים לאחר שהוחזרו מהייבוש, ונאמר לי שמראש שימוש במשולשים נפרדים זה הידור ושיש כאן המון ספיקות וכן לא צריך לחשוש שאולי זה פוגם בכשרות כלים שנשטפו לידם בכיור. בכל אופן מאז סימנתי אותם כדי שלא נתבלבל יותר וכן בפסח עירינו עליהם מים רותחים כחלק מהכשרת המטבח לחג. עם זאת לאחרונה עלתה אצלי השאלה: א. האם יש הבדל בין סתם כלים ששהו בכיור לבין העובדה שאנו שמים על גבי המשולשים מסננת של אוכל (ללא "רגליים", בנויה כקערה עם חורים) ושופכים לתוכה מאכלים עם מים רותחים כגון פסטה ובשר על מנת לסננם? האם המגע בין הכלים שמערב נוזלים רותחים ואדים שעוברים ביניהם ובחוריהם אינו בעייתי? (כאמור ההחלפה בין המשולשים,אם אכן נעשתה, היא רק לאחר ניקיון שלהם, זה לא שעירנו למסננת מאכל נוזלי בשרי כשהיה על גבי משולש שבתוכו שאריות חלבי או להפך). ב. ואם זה בעייתי האם במקרה הזה האם וכיצד יש להכשיר את המסננות שהשתמשנו בהם כך עד כה גם במידה ונטרפו (אחת ממתכת ואחרת מסיליקון)? ג. ובנוסף האם וכיצד יש להכשיר את משולשים (או שלגביהם העירוי שעשינו לפני פסח נחשב כהכשרה לעניין זה?) כדי שיהיה ניתן להמשיך להשתמש במסננת באופן זה מכאן והלאה? ד. וכן עולה השאלה אם אין בעיה בדיעבד בשאר הכלים שבאו במגע עם המאכלים החמים שסוננו במסננת עד כה כגון כף הגשה וכדומה? (כשאין לי דרך לדעת אילו מכל כלי הסכו"ם וההגשה בבית באו איתה במגע בוודאות במגע חם מלבד כפות הפסטה..). או שגם כאן זה צירף ספיקות שלא צריך לחשוש לו? תודה רבה מראש!
תשובה:
א. במקרים כאלה הולכים אחרי "רוב שימוש". כלומר- גם אם נניח שלעיתים אתם משתמשים במים, עדיין רוב השימוש של המשולשים הוא במים קרים או פושרים מקסימום. ולכן גם אם תיאורטית היה שימוש במים ממש רותחים (שזה לא קורה בדרך כלל), וכן ב"מים בשריים", זה מתבטל ברוב השימוש.ב. אני חושב שמה שאתם עושים פעם בשנה בפסח זה בהחלט מספיק... העירוי בטח נחשב כהכשרה.
לגבי שאר הכלים- שם בוודאי ובוודאי שאין חשש.... כי הם בטח לא נגעו במשלושים כשהם היו רותחים עד כדי כך שיעבירו בשר או חלב...
תשובות נוספות בנושא-
שאלה בכשרות
אני חושב שמכיוון שמדובר במיקרוגל (כלומר- אין חימום ישיר של המכסה על אש, אלא רק אדים), וכן בשיש שהוא
אני חושב שמכיוון שמדובר במיקרוגל (כלומר- אין חימום ישיר של המכסה על אש, אלא רק אדים), וכן בשיש שהוא
המשך שאלה תבניות שלא הוטבלו
לדעתי את יכולה להתטביל את התבנית למרות הלכלוך המועט שנשאר. מכיוון שלא מקפידים עליו (כי לא ניתן לנקות
לדעתי את יכולה להתטביל את התבנית למרות הלכלוך המועט שנשאר. מכיוון שלא מקפידים עליו (כי לא ניתן לנקות
תבניות שלא הוטבלו
1. זה לא פשוט להטביל אם יש לכלוך ממש קשה שלא יורד. כי זה חוצץ בטבילה. צריך לנקות כמה שאפשר, ואם עדיי
1. זה לא פשוט להטביל אם יש לכלוך ממש קשה שלא יורד. כי זה חוצץ בטבילה. צריך לנקות כמה שאפשר, ואם עדיי
כשרות יומית בחנות ירקות
הענין של חתימה יומית בחנויות ירקות הוא בעיקר טכני- הרעיון הוא שבכל יום יכולה להגיע סחורה, ואז צריך ל
הענין של חתימה יומית בחנויות ירקות הוא בעיקר טכני- הרעיון הוא שבכל יום יכולה להגיע סחורה, ואז צריך ל
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא כשרות
עוד תוכן בשורש
פוליטיקה / ור/ מהגולשים
קריאה ובדיחות / מי/ מהגולשים
מוסר / רב יניב חניא
קריאה ובדיחות / מי/ מאינטרנט
שיעורי תורה
תנך / דוד המלך
מוצרים