close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דיבור כשר בשעת תשמיש

הרב יניב חניא  יג כסליו, תשפג  07/12/2022

.......................

שאלה:

הרב, "תורה היא וללמוד אני צריך", ומכיוון שלא מצאתי שום דבר כתוב אני שואל אע"פ שהדברים אינטימיים. מצד אחד יש אזהרה חמורה 'מגיד לאדם מה שיחו...' ויש להיזהר לא לנבל את המפה בשעת התשמיש ושלא יהיה היצר מונע את הקדושה; מצד שני כתבו הראשונים שיש לומר מילים המרבות את התאווה בינו לבינה, וכן הסיפור על רב שמשמע ממנו שלא רק אמר דברי מוסר וצדיקות, וכנראה לא מספיק לומר רק "שדייך כמגדלות".... א"כ כיצד נדע מה באמצע? והדברים המרבים תאווה הם כנראה לא דרך הדיבור הרגילה שלנו, שהיא נקייה יותר. א"כ, מחילה, אבל אשאל ישירות: " ציצים", "טוסיק", " ביצים", "אני רוצה להיכנס אליך חזק" וכד'. לחילופין מצד האישה, כיצד נכון שתדבר אל בעלה כדי לעורר אותו? ודווקא זה צד לא פחות חשוב כי דווקא הדיבור של האישה יכול מאוד לגרום לתשוקה. למשל המילה "זין" נתפסת כיום כקללה. ב. האם לקרא לאיברי התשמיש בשעת המעשה בכינויי קודש (שחלקם גם במליצות הזוהר והפנימיות) זה מותר? כמו למשל לאותו מקום של האישה "גן עדן".

תשובה:

זו שאלה חשובה, שעולה די הרבה פעמים מכל מיני כיוונים.

כפי שציינת, יש מספר מקורות בחז"ל על הענין. מצד אחד הסיפור על רב שהבאת, שבו כתוב שרב "רק ושחק ועשה צרכיו". ולכאורה באמת הפשט הוא שרב דיבר בצורה לא רגילה אצלו. הרבה יותר "קלילה". ויש את המקור שמגיד לאדם מה שיחו... שממנו עולה בבירור שצריך להקפיד על הדיבור עם האשה בזמן התשמיש.

יש גם את המקור של חכמים לגבי הנשים במצרים, ששם מופיע במפורש שהנשים עשו לא מעט מאמצים כדי ל"עורר" את הבעלים. גם באמצעים לא "רגילים"... ובאמצעות דיבור שנשמע לא הכי צנוע. וחכמים אומרים על זה שהכיור נעשה מהנחושת של המראות, "כי זה חביב עלי מן הכל".

לדעתי הדרך הנכונה היא שוודאי מותר, ואולי אף צריך להשתמש ביחסים עם האשה במילים "אישיות" שאותן אומרים רק לאשה שלך, במסגרת היחסים והאהבה. חלק מהשיח המיוחד של בעל ואשתו. במסגרת הזו יהיה מותר לעשות במילים שמעוררות את התאווה בין שניהם, בתנאי שהן לא מילים "גסות" באופן רשמי. כלומר- כאלה שמשמשות את העולם בגסויות. כי במקרה כזה השימוש במילים כאלו הופך את הקשר הזוגי הטהור למשהו זול... גם אם המילה עצמה היא "לא נוראית" כל כך בתפיסה של אותו אדם... עצם העובדה שזו מילה המקובלת כ"גסה" יכולה לעורר מחשבות לא צנועות בזמן הקדוש של החיבור בין איש לאשתו.

ולכן, לעניות דעתי, השימוש במילים כמו טוסיק, ביצים (שזו מילה שמופיעה רבות בחז"ל) וכדומה הוא מותר ויש בו משום לעורר את הקשר. וגם "אני רוצה להיכנס..." וכדומה.

אבל מילים שמשמשות בעולם רק לצורך גסויות ותיאור לא טהור, יהיה אסור ולא ראוי. כך המילה שבה קוראים היום לאיבר, היא מילה שמשמשת בעיקר בהקשר של גסות... והיא לא ראויה.

זה נכון לענ"ד גם לגבי האשה... אם היא עושה שימוש במילים שהן בסדר, היא יכולה להגיד דברים שמטרתן לעורר את בעלה (בטח אם הוא אחד עם מזג יחסית קר שצריך "עזרה"). אולם להיזהר לא לעשות שימוש במילים שברחוב מוגדרות כגסות. למעשה הכלל הוא שמותר להגיד כל דבר שמחבר, אם הוא לא "גס" במהותו. או מוזיל את הקשר.

 

לגבי השאלה השניה- כך אני חושב שזה ממש לא שייך. הזוהר הוא ספר טהור, עליון ועמור ושימוש מעשי ברעיונות של ספר הזוהר לצורך תשמיש נראה לי הוזלה גדולה של העניין. כמובן, אני לא מדבר על מקובלים עליונים שמתכוונים כוונות רוחניות... אלה לא צריכים את עצתי. אבל אנשים פשוטים כמונו, נראה לי משונה שיקחו את הזוהר הזה ויביאו אותו לחדר המיטות. הכוונה צריכה להיות פשוטה- לשמוח ביחד המעשה התשמיש והקשר ההדדי. כמובן שמותר וצריך לדעת ש"הזוהר מייחס לזה מדרגות עליונות", אבל לא להוריד את זה לעולם המאוד לא פשוט שלנו שבו יש מחשבות זרות, הרהורים וכו... זה נראה לי ממש לא שייך.

תשובות נוספות בנושא-
וסת החודש ויחסי אישות
זה לא כל כך הולך לפי השעות, אלא לפי ה"עונות". עונה זה יום או לילה. כלומר- אם היא מקבלת מחזור בלילה
ראיית מראות אסורות, זרע לבטלה ושאלות בנושא קיום יחסים
איסור זרע לבטלה חל על כולם, ללא קשר לגיל או למשהו אחר. אם כוונתך לרווק, אז כן, הוא חל גם על רווק.
שאלות על יחסי המין
א) כן. אפשר אם אתם לבד שם.
ב) יש המון המון תשובות באתר בנושא הזה. תחפש בבקשה מין אוראלי, או רק
כמה פעמים יכול הבעל לגמור באותו לילה
זה תלוי בהמון גורמים- לדוגמא הגיל. אלה ש"יכולים" פעמיים בלילה (זה מופיע בגמרא), מדובר על גיל צעיר
מין אוראלי
זה באמת נושא קצת מעומעם הלכתית.

בכל מקרה, לדעתי, אם האשה רוצה והבעל רוצה, ניתן שהבעל יעשה
לגמור בחוץ?
מלבד הצד ה"מעשי", שאותו תיכף אציין. התשובה היא לא.

אין שום היתר להשתמש במשגל נסוג (לפלו