close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

היתר של התוספות להוצאת זרע לבטלה?

הרב יניב חניא  כ ניסן, תשפא  02/04/2021

.......................

שאלה:

מצאתי באתר לא כל כך צנוע הסבר שלפי דעת חלק מהראשונים מותר להוציא זרע לבטלה... כך כתוב שם, בקיצור- חז"ל התירו במקרים מסוימים שפיכה מחוץ לנרתיק. התוספות מצטט את דעתו של רבי יצחק בן שמואל המתיר שפיכה מחוץ לנרתיק לעתים, אם נעשה ביחד עם האישה, אך מסתייג ומזהיר שמא יתרגל לכך (תוספות יבמות ל"ד ע"ב; תוספות סנהדרין נ"ח ע"ב). פירוש הספר "בית חדש" (הרב יואל סירקיס) לרבינו אשר (שם) מתיר במפורש את השפיכה והוא מוצג כמסכים עם התוספות. דעה זו מצוטטת גם בטור שלחן ערוך, אבן העזר, פרק 25. רבנו אשר ביסס את דעותיו במסכת יבמות בתלמוד, כאמור לעיל, באומרו כי אין זה דומה למעשיהם של ער ואונן אלא אם הגבר מתרגל למעשה ועושה זאת לעתים תכופות. אך אם נעשה מידי פעם - מותר. לדבריו, הגבר יעשה ככל החפץ לעשותו עם אישתו, והוא מזכיר את המשל של חז"ל - בשר שנרכש מן הקצב ודג של הדייג - ניתן לבשלם בכל צורה ואופן. וכך רבנו אשר, ואחריו הרב אליהו שפירא, ציינו כי שפיכה מזדמנת מחוץ לנרתיק בד בבד עם האישה אינה נחשבת להוצאת זרע לבטלה, כל עוד אין הכוונה להימנע מעיבור האישה, כפי שעשה אונן בבקשו להימנע מעיבור תמר. הרב אלכסנדרי זוסלין הכהן הצטרף גם הוא לדעה המקילה, וכך גם סבור רבי שמואל איידלס (המהרש"א).

תשובה:

שלום וברכה,

ראיתי את מה ששלחתם וביקשתי ממך את הקישור. ומדובר על אתר לא צנוע בעליל, וזה באמת מוזר שאתר כזה ומהסוג הזה חשוב לו לפרסם משהו שפונה לדתיים ולשומרי תורה, זה ממש מוזר). אז קודם כל באופן כללי, ברור שאי אפשר לסמוך דווקא על האתר הזה בתור מקור הלכתי. כמובן. וכמו כן אסור להיכנס אליו ולקרוא תכנים שם, שמשחיתים את הנפש

ובכל זאת- חלק מהמקורות שמובאים שם הכרתי, חלק לא. אולם העיקרון כמובן מוכר. יש מחלוקת או דעות שונות בראשונים לגבי הוצאת זרע שלא בגוף האישה, כחלק מיחסים עם האשה. יחסים של בני זוג. ועל הדעה שמתירה אני מסתמך כשאני פוסק להתיר במקרים מסויימים ביאה דרך איברים. (למיטב הבנתי זה לא קשור כלל לסוגיה של מין אוראלי בלבד, זה קשור לעצם הוצאת זרע ל"אוויר" במסגרת יחסים.
מצד שני, גם אם הציטוט היה נכון לחלוטין... חייבים לדעת שלהשתלשלות הלכה יש חוקים. יש דעות שמתקבלות להלכה, יש דעות שלא, ויש דעות שיותר מקובלות וכדומה...

בנושא של זרע לבטלה, השולחן ערוך החמיר מאוד. יש על כך לא מעט דיונים, מדוע השולחן ערוך החמיר כל כך בנושא הזה, על פי מקורות של הזוהר, ופחות פסק לפי הראשונים שמקילים בכך יותר. אולם זו דעת השולחן ערוך (ולכאורה דעת הרמ"א אפילו יותר חמורה... הוא מתיר רק הוצאה ב"אותו מקום" ובכלל לא על גוף האישה). ולשולחן ערוך יש משקל רב בפסיקה. בחלק ניכר מהמקרים פוסקים רק לפי השולחן ערוך ולא לפי דעות אחרות...

במקרים כאלה מנסים ללכת לפי כללי פסיקה ברורים ולנהוג כמו המסורת וכדומה... ולקחת בחשבון את כל הדעות.

ולכן, אני אישית נוהג לכתוב שאם יש סיבה (כמו סיבה רפואית או משהו כזה), ומדובר על משהו שלא קורה בקביעות- זה מותר. וזה מנסה לקחת בחשבון את כל השיקולים- העובדה שיש ראשונים שמתירים, העובדה שהשולחן ערוך, שהוא מקור הפסיקה, מחמיר ועוד (כמו לדוגמא שהרמב"ם הוא מקור חשוב ביותר).

אבל חשוב להדגיש- עיינתי במקורות עצמם שמובאים שם. בתוספות. לא מדובר שם על פליטה "בחוץ" (במקורות שהוא מצטט, הוא טועה בהבנה מי שזה לא יהיה שכתב את ה"מאמר" הזה). מדובר שם על ביאה שלא כדרכה, שזה משהו אחר לגמרי. לא ראיתי את הראש שהוא מביא שם, אבל בתוספות מדובר על בגוף ומשהו שנחשב ליחסי אישות לכל דבר..

במקומות אחרים גם כתבתי על כך שדווקא בימינו, שבהם הכל פרוץ במיוחד, יש ענין בכך ש"משהו אחד אסור", ולעיתים קרובות זה מה שנותן את הטעם ליחסים הבין אישיים בתוך כל המתירנות...

אז זה הסיכום- יש דעות כאלה שמתירות, אולם לא מדובר כאן על שז"ל, אלא על משהו שנחשב ליחסים (ולא ראיתי את הרא"ש שמובא שם)... אולם גם אם כן, יש דעות של פוסקים שפחות "מחייבים להלכה" מבחינת מה שמקובל היום. ולכן בתשובות בפועל, מנסים לשלב את כל הדעות- לרוב אסור, אלא אם כן יש סיבה מיוחדת.
תשובות נוספות בנושא-
בינו לבינה
ודאי שצריך לנשק את הכלה בחדר ייחוד וכן לעשות כל מה שצריף כדי ל"רצות" אותה ולעשות את המפגש של האישו
צניעות
שלום וברכה,

א. להתקלח ביחד כשמתכוונים ליחסי אישות, מותר בהחלט. כשלא מתכוונים זה קצת תלוי
ביאה דרך איברים לזוג צעיר
זו שאלה קשה. כי יש בה איזה "רקע" לא מובן לי. הרי אם עדיין לא התחתנתם, איך ניתן לקבוע מה יהיה? או מ
בינו לבינה...
לא צריך להרגיש נבוכה בגלל עצם השאלות. הן לחלוטין לגיטימיות. אולי הניסוחים קצת חדים... אבל אני רגיל.
האם יש התייחסות לגבי חומרת החטא של זרע לבטלה
לא בדיוק הבנתי את הפרטים בשאלה...

לכאורה לא אמור להיות הבדל בחומרה, אולי בפרטי הפרטים, כי
למה שפיכה עלי?
לא, זה לא נכון. אנחנו לא מתירים שפיכה בחוץ אלא אם כן יש סיבה טובה לכך (רפואית בעיקר, או פחדים גדולים