close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

יחסים באור

הרב יניב חניא  יט אב, תשפ  09/08/2020

.......................

שאלה:

שלום לרב, כתבת בשאלה הנ"ל שיש המתירים יחסים באור: https://www.shoresh.org.il/spages/shut/m/ishut367.htm רציתי לשאול מי הם המתירים ? העניין מאוד מפריע לי. הפוסק היחידי שידוע לי עליו הוא הרב משאש זצ"ל אך לפי הבנתי הוא התיר באקראי לפרקים, כלומר למיטב הבנתי עיקר היחסים בחושך וחלק פחות רחב מהם יכול להיות באור. האם יש מי שמתירים באופן קבוע ואם כן מי ? בתודה

תשובה:

אני לא יודע אם יש מתירים ב"אופן קבוע", אבל הכל מתחיל ממקום אחר, יש את דברי רבי יוחנן בן דהבאי שגמרא שמהם לומדים שאסור לקיים יחסים באור. וכך פסק השולחן ערוך.

משם הכל מתחיל... 

אם מקבלים את דברי רבי יוחנן להלכה באופן מוחלט- אז זה אסור. אם לא, אז זה מותר, כי אז נכנס הכלל של "כל מה שאדם רוצה עושה עם אשתו", של הרמב"ם.

ברגע שיש פוסקים שמתירים, במקרים מסויימים, נניח הרב משאש, או הבן איש חי בלילה הראשון, או כמנהג יותאי ג'רבה שכתבו שמותר בלילה הראשון וכדומה... זה אומר שדברי רבי יוחנן בן דהבאי, למרות שהם מופיעים בשולחן ערוך, לא נפסקו באופן מוחלט וגמור להלכה. 

מכאן זה מתחיל...

ויש לא מעט דעות שהדברים של רבי יוחנן לא נפסקו להלכה, בין אם מדובר על "הפיכת שולחן", בין אם מדובר על ביאה דרך איבירם ובין אם מדובר על שימוש באור...  זה בעצם הדיון העקרוני, האם העובדה שהשולחן ערוך מביא את דברי רבי יוחנן בן דהבאי, הם סוף פסוק הלכתי. 
תשובות נוספות בנושא-
מצות עונה
מותר לבעל להכניס אצבע לאותו מקום... זה חלק מהיחסים התקינים.

לגבי השאלה השניה- זו שאלה מאו
המשך גמר ביאה בפה/דרך איברים
אכן אלו שתי האופציות אם אתם מעדיפים להימנע משלא כדרכה. ובכל מקרה, אני לא סבור שלא כדרכה זה פתרון ארו
תודה על תשובתך המהירה
Tני חושב שאם לא מדובר על חשש של ממש, שרופאה אמרה או משהו כזה, קשה להסתמך על זה לביאה דרך איברים. אני
דיני תשמיש
1. לדעתי זה מותר, כמובן שאם הגבר מרגיש שהוא קרוב מאוד להוצאה, ואז יש סיכוי שהזרע יצא בחוץ, זו בעיה.
המשך לגבי השאלה הקודמת
לא ממש ברורה לי השאלה, נראה לי שיש כמה שגיאות הקלדה בשאלה שלך.

ביאה דרך איברים מתירים (על
זוגיות
ב"בני שבע המידות", שמפורטים בשולחן ערוך בעיקר בסימן ר"מ (וגם בכמה מקומות האבן העזר), מופיעה אחת ה