צניעות ומוסר
הרב יניב חניא ה אלול, תשעו 08/09/2016.......................
שאלה:
שלום לכבוד הרב
שאילה מעט רגישה :
א. האם זה לגיטימי מבחינת המוסר היהודי שרווק דתי "נורמטיבי" שהוא לא כהן ואין לו נסיון מיני (יחסים מלאים) ידרוש שהבחורה תהיה ללא נסיון מיני? או שהדרישה הזאת לא לגיטימית/בררנית מדי?
ב. אם הדרישה הזאת היא לגיטימית איך בחור כזה צריך לברר דבר כזה? שהרי זה לא צנוע לדבר על זה.. אשמח אם הרב יתן הדרכה איך לברר זאת בצורה עיניינית וצנועה וישירה (על מנת שלא יהיו טעויות) תודה
תשובה:
א. אני סבור שזו בהחלט "דרישה לגטימית". גם בדברי חז"ל ובעוד מקומות רבים יש חשיבות גדולה מאוד לבתולין וחכמים מתייחסים לכך בכובד ראש. כמובן שיש מקרים שבהם זה לא יכול להכריע לרעת הבחורה (כמו לדוגמא מישהי ממש איכותית שחזרה בתשובה וכדומה...) וידוע שהבבא סאלי התחתן עם גרושה במקרה מסויים, אולם בניגוד לעולם המודרני אנחנו מייחסים לכך חשיבות ויש בהחלט לגיטימיות לדרישה. כמובן שאם יש מצב של התנגשות, ראוי לבחון זאת ולא לפסול מישהו רק בגלל זה, אבל זה צריך להילקח בחשבון. בטח ובוודאי בימינו שיש זילותא גדולה כל כך בענייני צניעות ושלעניין הזה יש משמעות גדולה.
ב. זו שאלה גדולה איך. אבל נדמה לי שיש שלב שבו ניתן ואפשר לומר את זה. זה כמובן תלוי בסיטואציה, בבחורה, בבחור וכדומה... אבל במצב מסויים ניתן לומר את זה, אם הנושא הזה בכלל עולה כשאלה (כלומר- אם זו בחורת אולפנה, צנועה וחסודה, שניכר שהיא לא בעניין אני לא בטוח שצריך לשאול בכלל...), אבל הוא מנקר ברקע, אז אפשר לומר- "אני יודע שימינו נהוג ממש לזלזל בעניין של צניעות ושמירת נגיעה... אבל לי זה ממש חשוב והייתי רוצה לדעת איך את רואה את זה, איך ראית את זה בעבר והאם הגעת למצבים שהשאלה הזו בכלל עלתה..." משהו כזה.תשובות נוספות בנושא-קול באשה ערווה- שייך בדורנו?
נראה שהשלב הראשון, ההכרחי ביותר והקשה ביותר בעבור כל אדם מאמין – הוא קבלת העובדה ששכלך המתוחכםהסתכלות במקומות המכוסים
הבעיה שאתה מעלה היא אכן בעיה אצל נשים רבות שמגיעות לגיל הזה. בלי קשר לשאלה, הייתי מציע לכם לבדוק את רחצה בים
הבעיה היא חוסר צניעות, בגדי הים הם מאוד מאוד לא צנועים, ובגדי הים של הנשים עוד יותר. אשה שלובשת בגד חיבה ליד הילדים
א. לדעתי לא. אין עניין שהילדים יראו את אמא שלהם במצב לא צנוע. זה לא נוגע לכיסוי ראש, ללא כיסוי ראש ממספר שאלות בהלכה
1. כן, בנושא זה אין הבדל בין לפני הגיור לאחריו, מכל מיני סיבות.
2. כן, מותר, כמו לגבי אביך.
שאלה:
שלום לכבוד הרב שאילה מעט רגישה : א. האם זה לגיטימי מבחינת המוסר היהודי שרווק דתי "נורמטיבי" שהוא לא כהן ואין לו נסיון מיני (יחסים מלאים) ידרוש שהבחורה תהיה ללא נסיון מיני? או שהדרישה הזאת לא לגיטימית/בררנית מדי? ב. אם הדרישה הזאת היא לגיטימית איך בחור כזה צריך לברר דבר כזה? שהרי זה לא צנוע לדבר על זה.. אשמח אם הרב יתן הדרכה איך לברר זאת בצורה עיניינית וצנועה וישירה (על מנת שלא יהיו טעויות) תודה
תשובה:
א. אני סבור שזו בהחלט "דרישה לגטימית". גם בדברי חז"ל ובעוד מקומות רבים יש חשיבות גדולה מאוד לבתולין וחכמים מתייחסים לכך בכובד ראש. כמובן שיש מקרים שבהם זה לא יכול להכריע לרעת הבחורה (כמו לדוגמא מישהי ממש איכותית שחזרה בתשובה וכדומה...) וידוע שהבבא סאלי התחתן עם גרושה במקרה מסויים, אולם בניגוד לעולם המודרני אנחנו מייחסים לכך חשיבות ויש בהחלט לגיטימיות לדרישה. כמובן שאם יש מצב של התנגשות, ראוי לבחון זאת ולא לפסול מישהו רק בגלל זה, אבל זה צריך להילקח בחשבון. בטח ובוודאי בימינו שיש זילותא גדולה כל כך בענייני צניעות ושלעניין הזה יש משמעות גדולה.ב. זו שאלה גדולה איך. אבל נדמה לי שיש שלב שבו ניתן ואפשר לומר את זה. זה כמובן תלוי בסיטואציה, בבחורה, בבחור וכדומה... אבל במצב מסויים ניתן לומר את זה, אם הנושא הזה בכלל עולה כשאלה (כלומר- אם זו בחורת אולפנה, צנועה וחסודה, שניכר שהיא לא בעניין אני לא בטוח שצריך לשאול בכלל...), אבל הוא מנקר ברקע, אז אפשר לומר- "אני יודע שימינו נהוג ממש לזלזל בעניין של צניעות ושמירת נגיעה... אבל לי זה ממש חשוב והייתי רוצה לדעת איך את רואה את זה, איך ראית את זה בעבר והאם הגעת למצבים שהשאלה הזו בכלל עלתה..." משהו כזה.
תשובות נוספות בנושא-
קול באשה ערווה- שייך בדורנו?
נראה שהשלב הראשון, ההכרחי ביותר והקשה ביותר בעבור כל אדם מאמין – הוא קבלת העובדה ששכלך המתוחכם
נראה שהשלב הראשון, ההכרחי ביותר והקשה ביותר בעבור כל אדם מאמין – הוא קבלת העובדה ששכלך המתוחכם
הסתכלות במקומות המכוסים
הבעיה שאתה מעלה היא אכן בעיה אצל נשים רבות שמגיעות לגיל הזה. בלי קשר לשאלה, הייתי מציע לכם לבדוק את
הבעיה שאתה מעלה היא אכן בעיה אצל נשים רבות שמגיעות לגיל הזה. בלי קשר לשאלה, הייתי מציע לכם לבדוק את
רחצה בים
הבעיה היא חוסר צניעות, בגדי הים הם מאוד מאוד לא צנועים, ובגדי הים של הנשים עוד יותר. אשה שלובשת בגד
הבעיה היא חוסר צניעות, בגדי הים הם מאוד מאוד לא צנועים, ובגדי הים של הנשים עוד יותר. אשה שלובשת בגד
חיבה ליד הילדים
א. לדעתי לא. אין עניין שהילדים יראו את אמא שלהם במצב לא צנוע. זה לא נוגע לכיסוי ראש, ללא כיסוי ראש מ
א. לדעתי לא. אין עניין שהילדים יראו את אמא שלהם במצב לא צנוע. זה לא נוגע לכיסוי ראש, ללא כיסוי ראש מ
מספר שאלות בהלכה
1. כן, בנושא זה אין הבדל בין לפני הגיור לאחריו, מכל מיני סיבות.
2. כן, מותר, כמו לגבי אביך.
1. כן, בנושא זה אין הבדל בין לפני הגיור לאחריו, מכל מיני סיבות.
2. כן, מותר, כמו לגבי אביך.