תספורת
הרב יניב חניא טו תמוז, תשעד 13/07/2014.......................
שאלה:
שבוע טוב,
הבנתי שיש איסור של "ובחוקותיהם לא תלכו" ולכן מתוך זה נפסק להלכה שאסור לגדל בלורית (אלא אם זה לנוי ויופי כשמניח שיער כלפי פניו ואז הבית יוסף מתיר - http://www.ateret4u.com/online/f_01355_part_47.html#HtmpReportNum0000_L2).
1) אם ברצוני להסתפר באופן שיש סיבה לאסור אבל אני בלב שלם עושה את זה לנוי ויופי ולא משום להדמות לגויים או לחץ חברתי, אלא כי אני באמת אוהב את התספורת ההיא, אפשר להתיר במקרה כזה? מכיון שאז אין בכלל קשר ל"בחוקותיהם לא תלכו", שאין קשר בין התספורת לגויים.
2) במקרה וזה לא נחשב בלורית, לדוגמה, כשאני מסתפר בצדדים מספר 2 ולמעלה מסתפר עד לאורך של 5 ס"מ, זה בסדר? (http://www.menswearstyle.co.uk/content/blogs/blog_ln_897.jpg) זו התספורת, רק עם המידות הנ"ל.
תודה רבה!
תשובה:
1) בדרך כלל, כאשר משהט אסור מסיבה מסויימת, לא נכנסים לכל אחד לבדוק איך הוא מתייחס לזה ומה הוא מרגיש. לדוגמא- נניח שיש מישהו שהוא לא מתגרה מבחינה של חוסר צניעות, אי אפשר להגיד לו- או.קי, לך מותר לראות דברכים לא צנועים. ההלכה היא כללית ונוגעת לרוב ופעמים רבות חושפת בפני האדם את הפנימיות האמיתית שלו ולא רק מה הוא חש. ולכן, אם זו ממש תספורת אסורה, הרי שהיא תהיה אסורה גם אם אתה מאוד אוהב את המראה שלה.
2) אם זה לא נחשב בלורית מבחינה הלכתית וזה שונה ממש שעושים עובדי עבודה זרה, לכאורה זה לא יהיה אסור ונראה לי שמה שאתה מתאר לא ממש אסור, זה בטח לא עבודה זרה.
3) אתה צריך לחשוב האם התספורת הזו לא משדרת דברים אחרים- כמו מרידה וכדומה. זה לא אסור, אבל אולי לא רצוי. תשובות נוספות בנושא-לגבי אחאב
עוצמת החטאים שלו, ובעיקר העובדה שהוא החטיא את כל ישראל וגרר אותם לתרבות אלילית היא לדעת חלק מחז"ל בשאלה קצת מוזרה
כן, אני סבור שבהחלט גם היום היו כמה צדיקים, זו עובדה שגם היו יש המון נסיונות ובכל זאת יש רבים ששומריניסיונות
כי ראו שיצא שכרו בהפסדו. כלומר- אנשים יותר נכשלים מאשר עומדים בניסיון וזה גורם נזק לעולם כולו. לגבי
שאלה:
שבוע טוב, הבנתי שיש איסור של "ובחוקותיהם לא תלכו" ולכן מתוך זה נפסק להלכה שאסור לגדל בלורית (אלא אם זה לנוי ויופי כשמניח שיער כלפי פניו ואז הבית יוסף מתיר - http://www.ateret4u.com/online/f_01355_part_47.html#HtmpReportNum0000_L2). 1) אם ברצוני להסתפר באופן שיש סיבה לאסור אבל אני בלב שלם עושה את זה לנוי ויופי ולא משום להדמות לגויים או לחץ חברתי, אלא כי אני באמת אוהב את התספורת ההיא, אפשר להתיר במקרה כזה? מכיון שאז אין בכלל קשר ל"בחוקותיהם לא תלכו", שאין קשר בין התספורת לגויים. 2) במקרה וזה לא נחשב בלורית, לדוגמה, כשאני מסתפר בצדדים מספר 2 ולמעלה מסתפר עד לאורך של 5 ס"מ, זה בסדר? (http://www.menswearstyle.co.uk/content/blogs/blog_ln_897.jpg) זו התספורת, רק עם המידות הנ"ל. תודה רבה!
תשובה:
1) בדרך כלל, כאשר משהט אסור מסיבה מסויימת, לא נכנסים לכל אחד לבדוק איך הוא מתייחס לזה ומה הוא מרגיש. לדוגמא- נניח שיש מישהו שהוא לא מתגרה מבחינה של חוסר צניעות, אי אפשר להגיד לו- או.קי, לך מותר לראות דברכים לא צנועים. ההלכה היא כללית ונוגעת לרוב ופעמים רבות חושפת בפני האדם את הפנימיות האמיתית שלו ולא רק מה הוא חש. ולכן, אם זו ממש תספורת אסורה, הרי שהיא תהיה אסורה גם אם אתה מאוד אוהב את המראה שלה.2) אם זה לא נחשב בלורית מבחינה הלכתית וזה שונה ממש שעושים עובדי עבודה זרה, לכאורה זה לא יהיה אסור ונראה לי שמה שאתה מתאר לא ממש אסור, זה בטח לא עבודה זרה.
3) אתה צריך לחשוב האם התספורת הזו לא משדרת דברים אחרים- כמו מרידה וכדומה. זה לא אסור, אבל אולי לא רצוי.
תשובות נוספות בנושא-
לגבי אחאב
עוצמת החטאים שלו, ובעיקר העובדה שהוא החטיא את כל ישראל וגרר אותם לתרבות אלילית היא לדעת חלק מחז"ל ב
עוצמת החטאים שלו, ובעיקר העובדה שהוא החטיא את כל ישראל וגרר אותם לתרבות אלילית היא לדעת חלק מחז"ל ב
שאלה קצת מוזרה
כן, אני סבור שבהחלט גם היום היו כמה צדיקים, זו עובדה שגם היו יש המון נסיונות ובכל זאת יש רבים ששומרי
כן, אני סבור שבהחלט גם היום היו כמה צדיקים, זו עובדה שגם היו יש המון נסיונות ובכל זאת יש רבים ששומרי
ניסיונות
כי ראו שיצא שכרו בהפסדו. כלומר- אנשים יותר נכשלים מאשר עומדים בניסיון וזה גורם נזק לעולם כולו. לגבי
כי ראו שיצא שכרו בהפסדו. כלומר- אנשים יותר נכשלים מאשר עומדים בניסיון וזה גורם נזק לעולם כולו. לגבי
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הדרכה
עוד תוכן בשורש
פרשת שבוע / רב יניב חניא
דירה נאה / מערכת שורש
אמונה / רב יניב חניא
אמונה / וני דון יחיא
שיעורי תורה
ספרי חידושים-תנך / רב שמעון פרץ
מוצרים