עניית אמן בקידוש
הרב יניב חניא ו תשרי, תשפב 12/09/2021.......................
שאלה:
שלום וברכה,
שאלתי בזמנו את הרב לגבי ברכות ההבדלה כיוון שאבי נוטה לבלוע מילים בברכות, והרב אמר שאגיד בשקט את נוסח ההבדלה. כמו כן בעבר קיבלתי הדרכה דומה להגיד בשקט את ברכות הקידוש בעת שאבי מקדש. השאלה שהתעוררה אצלי כעת היא מה לגבי אמירת אמן- א. הבנתי שאם אני מסיימת להגיד ביחד איתו אין להגיד אמן כי זה כאילו אני עונה אחרי עצמי, רציתי לוודא האם זה נכון? ב. אם מסיימת מעט לפניו האם יש להגיד אמן- מבחינת השאלה האם זה הפסק לפני שתיית היין? ג.אם מסיימת לפניו, מבחינת בליעת המילים- לא תמיד פשוט גם לברך וגם להבחין תוך כדי האם הפעם אמר כראוי או בלע מילים, ואז השאלה- 1. אם אני שמה לב שבלע מילים אין לענות אמן? 2. אם לא שמה לב לענות מספק או להפך לא לענות?
תודה רבה, שנה טובה וגמר חתימה טובה לרב, למשפחתו ולכל עמי"ש!
תשובה:
א. אם את מסיימת איתו ממש ביחד- אין לענות אמן.
ב. אם את מסיימת קצת לפניו, לענות אמן. אמן זה לא הפסק לפני שתיית הייין.
1. את יכולה לענות אמן גם אם בלע מילים. הרבה יהודים מבטאים לא נכון או בולעים מילים ועל זה דרשו את הפסוק- ודגלו עלי אהבה, ו"דילוגו עלי אהבה".
2. את יכולה להענות. אנחנו אומרים אמן בהרבה מקרים מסופקים... וזה לא שם השם או משהו. לכן מותר לענות.תשובות נוספות בנושא-ברכה על מצה מטוגנת
לא. בפסח מברכים על מצה מטוגנת המוציא. אם רואים שזה מצה. וזה המצב ברוב המקרים. אם היא טחונה לגמרי אז שלום הרב, אכילת קאסטה
מבחינה הלכתית יבשה הברכה תלויה בכוונה של האוכל. ומכיוון שמדובר בביסקוויט שברכתו מזונות הרי שלפי רוב פירוש המילה "אמן"
אחת המצוות החשובות הנוגעות לתפילה נוגעת לעניית "אמן", אחרי כל ברכה או תפילה של החזן, ולא רק של
תפילה לכיוון ירושלים
על פי דברי חכמים צריך כל יהודי להתפלל ירושלים, בכל מקום בו הוא נמצא. יש בכך גם ערך נוסף- שכל היהודים
שאלה:
שלום וברכה, שאלתי בזמנו את הרב לגבי ברכות ההבדלה כיוון שאבי נוטה לבלוע מילים בברכות, והרב אמר שאגיד בשקט את נוסח ההבדלה. כמו כן בעבר קיבלתי הדרכה דומה להגיד בשקט את ברכות הקידוש בעת שאבי מקדש. השאלה שהתעוררה אצלי כעת היא מה לגבי אמירת אמן- א. הבנתי שאם אני מסיימת להגיד ביחד איתו אין להגיד אמן כי זה כאילו אני עונה אחרי עצמי, רציתי לוודא האם זה נכון? ב. אם מסיימת מעט לפניו האם יש להגיד אמן- מבחינת השאלה האם זה הפסק לפני שתיית היין? ג.אם מסיימת לפניו, מבחינת בליעת המילים- לא תמיד פשוט גם לברך וגם להבחין תוך כדי האם הפעם אמר כראוי או בלע מילים, ואז השאלה- 1. אם אני שמה לב שבלע מילים אין לענות אמן? 2. אם לא שמה לב לענות מספק או להפך לא לענות? תודה רבה, שנה טובה וגמר חתימה טובה לרב, למשפחתו ולכל עמי"ש!
תשובה:
א. אם את מסיימת איתו ממש ביחד- אין לענות אמן.ב. אם את מסיימת קצת לפניו, לענות אמן. אמן זה לא הפסק לפני שתיית הייין.
1. את יכולה לענות אמן גם אם בלע מילים. הרבה יהודים מבטאים לא נכון או בולעים מילים ועל זה דרשו את הפסוק- ודגלו עלי אהבה, ו"דילוגו עלי אהבה".
2. את יכולה להענות. אנחנו אומרים אמן בהרבה מקרים מסופקים... וזה לא שם השם או משהו. לכן מותר לענות.
תשובות נוספות בנושא-
ברכה על מצה מטוגנת
לא. בפסח מברכים על מצה מטוגנת המוציא. אם רואים שזה מצה. וזה המצב ברוב המקרים. אם היא טחונה לגמרי אז
לא. בפסח מברכים על מצה מטוגנת המוציא. אם רואים שזה מצה. וזה המצב ברוב המקרים. אם היא טחונה לגמרי אז
שלום הרב, אכילת קאסטה
מבחינה הלכתית יבשה הברכה תלויה בכוונה של האוכל. ומכיוון שמדובר בביסקוויט שברכתו מזונות הרי שלפי רוב
מבחינה הלכתית יבשה הברכה תלויה בכוונה של האוכל. ומכיוון שמדובר בביסקוויט שברכתו מזונות הרי שלפי רוב
פירוש המילה "אמן"
אחת המצוות החשובות הנוגעות לתפילה נוגעת לעניית "אמן", אחרי כל ברכה או תפילה של החזן, ולא רק של
תפילה לכיוון ירושלים
על פי דברי חכמים צריך כל יהודי להתפלל ירושלים, בכל מקום בו הוא נמצא. יש בכך גם ערך נוסף- שכל היהודים
על פי דברי חכמים צריך כל יהודי להתפלל ירושלים, בכל מקום בו הוא נמצא. יש בכך גם ערך נוסף- שכל היהודים
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הלכה
עוד תוכן בשורש
קריאה ובדיחות / תן/ מהגולשים
ספרי חידושים-תנך / רב שמעון פרץ
תנך /
טור אישי / חרות המאמרים
שיעורי תורה
ספרי חידושים-תנך / רב שמעון פרץ
מוצרים