close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הצהרת הון ראשונה - היבטי מיסוי

מערכת שורשט תמוז, תשפד15/07/2024

הצהרת ההון הראשונה חשובה במיוחד שכן היא מהווה בסיס להצהרות עוקבות, וכל פרט שהושמט עלול לעורר חשדות בהצהרות עתידיות

תגיות:
money2
לפי סעיף 135(1)(א) לפקודה: "לקבלת ידיעה מלאה על הכנסתו של אדם, רשאי השמאי לתת הודעה בכתב המחייבת כל דו"ח מוגדר, לרבות על הונו ונכסיו של האדם, או של בן זוגו. וילדים שעבורם הם זכאים לנקודות זיכוי או קצבה, כולל נכסים המוחזקים בנאמנות עבור אדם אחר.

יחד עם זאת, אדם רשאי להוציא מהדוח את ההון והנכסים של בן הזוג אם בן הזוג יגיש הצהרה חתומה, ויש למסור את הדו"ח במועד הדיווח של בן הזוג.

הצהרת הון של נישום חייבת לכלול את יתרת הנכסים וההתחייבויות האישיות עבור עצמו, בן זוגו (אם נשוי כדין ומקיים משק בית משותף), וילדיו מתחת לגיל 18. ידועים
money2
בציבור וזוגות גרושים אינם נחשבים כבני זוג לפי הכנסה בפקודת המס".

מי נדרש להגיש הצהרת הון?
יש למלא את הצהרת ההון רק לפי דרישה מפורשת של נציגי רשות המיסים, הנדרשת בדרך כלל לאנשים המגישים דוח הכנסה שנתי, כמו למשל שכירים, בעלי עסקים עצמאיים ובעלי מניות בחברה.

חשוב גם להבין שרשות המיסים רשאית לדרוש דיווח על הצהרת ההון מאנשים שאין להם תיק פעיל במס הכנסה, אם התקבל מידע בדבר רכישת מקרקעין, רכב יוקרה או שקיים חשד להכנסה לא מדווחת.

מבנה טופס הצהרת הון
רכוש והתחייבויות בעסק: לעסקים ללא מאזן: רכוש קבוע, רכוש שוטף, כספים מזומנים, בנקים והתחייבויות. לעסקים עם מאזן: השקעות עסקיות פרטיות, השקעות בשותפויות או תאגידים.

רכוש פרטי והתחייבויות: עסקאות נדל"ן, שיפורים ושיפוצים. כספים מזומנים, חשבונות בנק, תוכניות חיסכון או קופות גמל. כלי רכב, תכולת משק בית, התחייבויות כספיות ומוטבים.
השקעות: ניירות ערך ומטבע חוץ חייבים להיות מוצגים לפי "שווי שוק" או "עלות".
כספות: פרטי תכולת כספות בבעלות ישירה או עקיפה של משלם המיסים.

תפקידים מיוחדים
אם הנישום משמש כמיופה כוח, נאמן, נציג או בעל זכויות חתימה בחשבונות בנק, הוא נדרש לצרף נספח המפרט את הנכס, עלותו ובעלותו, בין אם בארץ ובין אם בחו"ל.

מטרות דרישת הצהרת ההון הראשונה
סביר להניח שתקבלו דרישה להגיש הצהרת הון ראשונה מספר חודשים לאחר פתיחת העסק שלכם, כדי לספק מידע ראשוני להערכת ההון האישי שלכם, וזוהי הצהרה חשובה, כך שמומלץ להתייעץ עם רואה חשבון במהלך הכנתה.

הצהרה זו תשמש כמאזן הפתיחה של עלות הנכסים בניכוי ההתחייבויות ותשמש את רשות המיסים להשוואה מול הצהרות הון עתידיות. נישומים נדרשים להגיש הצהרות הון אחת לכמה שנים. פקידי השומה משתמשים בנתונים מדוחות אלו כדי לבחון שינויים בנכסים והתחייבויותיו של הנישום מאז ההצהרה האחרונה שהוגשה.

המועד החוקי להגשת הדוח הוא 120 יום ממועד הבקשה. הצהרת ההון הראשונה חשובה במיוחד שכן היא מהווה בסיס להצהרות עוקבות, וכל פרט שהושמט עלול לעורר חשדות בהצהרות עתידיות.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה