ירושלמי- ארבע כוסות ולשונות של גאולה
הרב ישי וויצמןיג ניסן, תשפה11/04/2025פרק קצח מתוך הספר אורו של התלמוד הירושלמי![]()
+ תיאור הספר
+ הצג את פרקי הספר
<< לפרק הקודם
-
לפרק הבא >>
יש כאן ארבעה מקורות לארבע כוסות. וכבר לימדו חכמי הסוד שמספר הכוסות רומז לארבע אותיות שם ה'. ונראה שגם ארבעת ההסברים למניין הכוסות רומזים לשם ה'
תגיות:ארבע כוסותפסחירושלמי
מפורסמים דברי הירושלמי, המובאים גם במדרש רבה, מהו הטעם לארבע כוסות, כלומר מדוע דווקא המספר ארבע.
בירושלמי (פסחים י א) מבססים את ההלכה הזאת על דברי אגדה. נראה שזאת הסיבה מדוע בבבלי לא עסקו בשאלה זו. אין דרכו של הבבלי לקבוע הלכה מפני דברי אגדה.
לעומת זאת בירושלמי ההשפעה של העולם הרוחני היא חזקה, ובכחה להיות בסיס להלכה מחייבת (עי' בכללי הירושלמי בספר לחזות בנעם).
נביא את דברי הירושלמי כלשונם, ונעיין בהם קצת.
"מניין לארבעה כוסות?
רבי יוחנן בשם
ר' ר' בנייה: כנגד ארבע גאולות 'לכן אמור לבני ישראל אני ה' והוצאתי אתכם וגו' ולקחתי אתכם לי לעם' וגומר - והוצאתי והצלתי וגאלתי ולקחתי.
רבי יהושע בן לוי אמר: כנגד ארבעה כוסות של פרעה 'וכוס פרעה בידי ואשחט אותם אל כוס פרעה ואתן את הכוס על כף פרעה ונתת כוס פרעה בידו' וגו'.
(במדרש בראשית רבה (פח) מסבירים שחלום שר המשקים רומז לגאולת ישראל: "וַיְסַפֵּר שַׂר הַמַּשְׁקִים וְגוֹ' וְהִנֵּה גֶפֶן לְפָנָי - אלו ישראל, שנאמר גפן ממצרים תסיע, ובגפן שלשה שריגים - משה אהרן ומרים, היא כפורחת - הפריחה גאולתן של ישראל, עלתה נצה - הנצה גאולתן של ישראל, הבשילו אשכלותיה ענבים - גפן שהפריחה מיד הנצה ענבים שהנצו מיד בשלו.")
רבי לוי אמר: כנגד ארבעה מלכיות.
ורבנן אמרי: כנגד ד' כוסות של פורענות שהקב"ה עתיד להשקות את אומות העולם 'כי כה אמר ה' א-להי ישראל אלי קח את כוס היין החימה וגו' כוס זהב בבל ביד ה' כי כוס ביד ה' ימטר על רשעים פחים אש וגפרית ורוח זלעפות מנת כוסם'... וכנגדן עתיד הקב"ה להשקות את ישראל ארבעה כוסות של נחמות 'ה' מנת חלקי וכוסי', 'דשנת בשמן ראשי כוסי רויה' והדין 'כוס ישועות אשא' תריין (= שניים)."
יש כאן ארבעה מקורות לארבע כוסות. וכבר לימדו חכמי הסוד שמספר הכוסות רומז לארבע אותיות שם ה'. ונראה שגם ארבעת ההסברים למניין הכוסות רומזים לשם ה'.
שם ה' מורכב משתי אותיות ראשונות, עליונות יותר, ועוד שתי אותיות אחרונות, הנמשכות מהן.
שני ההסברים הראשונים עוסקים בגאולת מצרים, ושני ההסברים השניים עוסקים בשאר הגאולות. ההסבר השלישי בארבע גאולות מארבע מלכויות, וההסבר הרביעי בגאולה אחרונה החותמת את התהליך, לעתיד לבוא.
עניין נוסף: האותיות הראשונה והשלישית רומזות למשפיע, ואות ה' שהיא גם שניה וגם רביעית רומזת לעולם המקבל את השפע. וכן בהסברים של הירושלמי: ההסבר הראשון - כנגד ארבע גאולות שבגאולת מצרים, וכן ההסבר השלישי - כנגד ארבע גאולות מארבע מלכויות, עוסקים בעצם הגאולה. ההסבר השני והרביעי עוסקים בעיקר בישראל המקבלים את שפע הגאולה ושמחים בה.
בירושלמי (פסחים י א) מבססים את ההלכה הזאת על דברי אגדה. נראה שזאת הסיבה מדוע בבבלי לא עסקו בשאלה זו. אין דרכו של הבבלי לקבוע הלכה מפני דברי אגדה.
לעומת זאת בירושלמי ההשפעה של העולם הרוחני היא חזקה, ובכחה להיות בסיס להלכה מחייבת (עי' בכללי הירושלמי בספר לחזות בנעם).
נביא את דברי הירושלמי כלשונם, ונעיין בהם קצת.
"מניין לארבעה כוסות?
רבי יוחנן בשם

רבי יהושע בן לוי אמר: כנגד ארבעה כוסות של פרעה 'וכוס פרעה בידי ואשחט אותם אל כוס פרעה ואתן את הכוס על כף פרעה ונתת כוס פרעה בידו' וגו'.
(במדרש בראשית רבה (פח) מסבירים שחלום שר המשקים רומז לגאולת ישראל: "וַיְסַפֵּר שַׂר הַמַּשְׁקִים וְגוֹ' וְהִנֵּה גֶפֶן לְפָנָי - אלו ישראל, שנאמר גפן ממצרים תסיע, ובגפן שלשה שריגים - משה אהרן ומרים, היא כפורחת - הפריחה גאולתן של ישראל, עלתה נצה - הנצה גאולתן של ישראל, הבשילו אשכלותיה ענבים - גפן שהפריחה מיד הנצה ענבים שהנצו מיד בשלו.")
רבי לוי אמר: כנגד ארבעה מלכיות.
ורבנן אמרי: כנגד ד' כוסות של פורענות שהקב"ה עתיד להשקות את אומות העולם 'כי כה אמר ה' א-להי ישראל אלי קח את כוס היין החימה וגו' כוס זהב בבל ביד ה' כי כוס ביד ה' ימטר על רשעים פחים אש וגפרית ורוח זלעפות מנת כוסם'... וכנגדן עתיד הקב"ה להשקות את ישראל ארבעה כוסות של נחמות 'ה' מנת חלקי וכוסי', 'דשנת בשמן ראשי כוסי רויה' והדין 'כוס ישועות אשא' תריין (= שניים)."
יש כאן ארבעה מקורות לארבע כוסות. וכבר לימדו חכמי הסוד שמספר הכוסות רומז לארבע אותיות שם ה'. ונראה שגם ארבעת ההסברים למניין הכוסות רומזים לשם ה'.
שם ה' מורכב משתי אותיות ראשונות, עליונות יותר, ועוד שתי אותיות אחרונות, הנמשכות מהן.
שני ההסברים הראשונים עוסקים בגאולת מצרים, ושני ההסברים השניים עוסקים בשאר הגאולות. ההסבר השלישי בארבע גאולות מארבע מלכויות, וההסבר הרביעי בגאולה אחרונה החותמת את התהליך, לעתיד לבוא.
עניין נוסף: האותיות הראשונה והשלישית רומזות למשפיע, ואות ה' שהיא גם שניה וגם רביעית רומזת לעולם המקבל את השפע. וכן בהסברים של הירושלמי: ההסבר הראשון - כנגד ארבע גאולות שבגאולת מצרים, וכן ההסבר השלישי - כנגד ארבע גאולות מארבע מלכויות, עוסקים בעצם הגאולה. ההסבר השני והרביעי עוסקים בעיקר בישראל המקבלים את שפע הגאולה ושמחים בה.
הוסף תגובה
עוד מהרב ישי וויצמן
עוד בנושא מאמרים על ספרות חזל