ירושלמי- למה חתן פטור מקריאת שמע?
הרב ישי וויצמןכד אב, תשפב21/08/2022פרק פ מתוך הספר אורו של התלמוד הירושלמי
+ תיאור הספר
+ הצג את פרקי הספר
<< לפרק הקודם
-
לפרק הבא >>
מה טעם נפטור מקריאת שמע של חתן? מה זה מלמד על גישת שני התלמודים?
תגיות:שמע ישראלירושלמיבבליהמשנה אומרת שחתן פטור מקריאת שמע.
בבבלי מסבירים שפטור זה הוא רק למי שנושא בתולה. טעם הפטור הוא מחמת טירדת החתן מבעילת הבתולה. טירדה זו מגדירה אותו כעוסק במצוה.
לעומת זאת, בירושלמי אומרים שפטור זה הוא גם למי שנושא אשה שאינה בתולה.
מהו טעם הפטור לפי הירושלמי?
המושג טירדה, שמשמעו חשש ופחד, אינו מוזכר בירושלמי בעניננו. נראה שטעם הפטור הוא לא מפני חשש כלשהו, אלא מפני שראשו של החתן עסוק במחשבת הבעילה של כלתו החדשה, ולכן הוא בגדר של עוסק במצוה. עצם הזוגיות החדשה תופשת את מחשבתו של החתן, ובזה הוא עוסק בעת הזאת.
put ad here
ויש להוסיף בעומק הדברים, שחתן שעוסק בבניית ייחוד חדש עם אשתו, פטור מקריאת שמע, שעוסקת בייחוד השם. ייחוד של איש ואשה קשור בשרשו לייחוד הקב"ה ושכינה, המשולים לאיש ואשה.
לסיכום, שיטת הירושלמי, הפוטרת כל חתן מקריאת שמע, מדגישה את עצם הזוגיות החדשה. לעומת שיטת הבבלי, הפוטרת רק את הנושא בתולה, מדגישה את החשש המעשי.
בבבלי מסבירים שפטור זה הוא רק למי שנושא בתולה. טעם הפטור הוא מחמת טירדת החתן מבעילת הבתולה. טירדה זו מגדירה אותו כעוסק במצוה.
לעומת זאת, בירושלמי אומרים שפטור זה הוא גם למי שנושא אשה שאינה בתולה.
מהו טעם הפטור לפי הירושלמי?
המושג טירדה, שמשמעו חשש ופחד, אינו מוזכר בירושלמי בעניננו. נראה שטעם הפטור הוא לא מפני חשש כלשהו, אלא מפני שראשו של החתן עסוק במחשבת הבעילה של כלתו החדשה, ולכן הוא בגדר של עוסק במצוה. עצם הזוגיות החדשה תופשת את מחשבתו של החתן, ובזה הוא עוסק בעת הזאת.
put ad here
ויש להוסיף בעומק הדברים, שחתן שעוסק בבניית ייחוד חדש עם אשתו, פטור מקריאת שמע, שעוסקת בייחוד השם. ייחוד של איש ואשה קשור בשרשו לייחוד הקב"ה ושכינה, המשולים לאיש ואשה.
לסיכום, שיטת הירושלמי, הפוטרת כל חתן מקריאת שמע, מדגישה את עצם הזוגיות החדשה. לעומת שיטת הבבלי, הפוטרת רק את הנושא בתולה, מדגישה את החשש המעשי.
הוסף תגובה
עוד מהרב ישי וויצמן
עוד בנושא ספרות חזל