מדוע טיסות נמשכות יותר זמן כיום לעומת לפני 50 שנה
מערכת שורשכח טבת, תשעח15/01/2018מסתבר שפעם, לפני כחמישים שנה, טיסות נמשכו פחות זמן מאשר כיום. זה נעשה במכוון על ידי חברות התעופה - הטיסות פשוט איטיות יותר ולוקח לנו יותר זמן להגיע ליעד. מה הסיבה לכך?
תגיות:טיסהטיסותנסיעהבואו ניקח לדוגמה טיסה ישירה מניו יורק ליוסטון, טקסס, בארצות הברית - טיסה שכזו נמשכת בדרך כלל 3 שעות ו-50 דקות. לעומת זאת, אותה טיסה בדיוק בשנת 1973 הייתה נמשכת אך ורק שעתיים ו-37 דקות.
מדוע לוקח לנו יותר זמן לטוס את אותו מרחק בדיוק ולהגיע לאותו יעד בדיוק?
התשובה הפשוטה והמהירה ביותר קשורה למונח הנקרא "יעילות דלק". חברות התעופה גילו שהן יכולות לחסוך לעצמן מיליוני שקלים בשנה (או דולרים במקרה הנ"ל), אם המטוסים פשוט יטוסו לאט יותר.
בין השנים 2002 ו-2012 מחיר הדלק האמיר ועלה מ-70 סנט לגלון (4 ליטרים) לכדי יותר מ-3 דולר לגלון. דיווח של סוכנות הידיעות AP משנת 2008, טען שחברת התעופה ג'ט בלו (Jet Blue) הצליחה לחסוך 13.6 מיליון דולר בשנה, על ידי הוספה של קצת פחות משתי דקות לזמן הטיסה בכל יעדיה. בהחלט חיסכון משמעותי בהוצאות.
נגד כיוון הרוח? ייקח לכם יותר זמן
מעבר לעיכובים המבוצעים בצורה מכוונת על ידי חברות התעופה, כדאי לדעת שיש גם עיכובים נוספים הנובעים מכוחות הטבע. כאשר מטוס טס עם כיוון הרוח, מהירות הרוח מתווספת למהירות המטוס ומאיצה אותה. הדבר ההפוך מתרחש כאשר המטוס טס נגד כיוון הרוח, שאז מהירותו מתקזזת מול מהירות הרוח ונהיית איטית יותר.
לדוגמה, טיסות טרנסאטלנטיות בין ניו יורק ולונדון כרוכות כמעט תמיד בחציית זרם הסילון. לפיכך טיסה לכיוון מזרח, מארצות הברית לאירופה, תהיה מהירה יותר (כ-5 שעות) מאשר טיסה לכיוון ההפוך (כ-7 שעות); זאת בשל לחץ האוויר המופעל על המטוס וגורם לו "לאבד מהירות".
בהקשר לכך, המושג "מהירות קרקע" מיועד כדי לדעת מהי מהירותו האמיתית של המטוס, בהשוואה לקרקע החולפת תחתיו. מהירות זו נגזרת הן ממהירות המטוס והן ממהירות הרוח וזוויתה ביחס למטוס.
עלויות הדלק הן הסיבה לכך שחברות התעופה מנסות לצמצם כמה שניתן גם את משקלי המטוסים. הדבר כרוך בביצוע שינויים בגוף המטוס עצמו, לצד גביית תשלום מהנוסעים עבור מטענים כבדים. קשה לדעת בוודאות האם גם חברות התעופה הישראליות נוקטות באותה גישה, ומאטות את מהירות הטיסות כדי לחסוך בדלק ובעלויות; אולם יש לשער שהנוהג הזה נפוץ בכל רחבי העולם וישראל לא נבדלת מהשאר.
כדאי לציין שטיסות נראות כנמשכות יותר זמן גם בשל שיטת פעולה נוספת הנקראת Block Padding ("קיזוז זמן" בתרגום חופשי). חברות התעופה תמיד מוסיפות כמה דקות נוספות למועד ההגעה הצפוי.
כך מועדי הטיסה נראים מדויקים יותר בהשוואה למתרחש במציאות. כדאי לזכור זאת כאשר נאמר לכם שתגיעו ליעד לפני הזמן החזוי; זה בעצם לא הכי מדויק, על שום התוספת הקבועה בזמן שמקבלת כל טיסה.
מדוע לוקח לנו יותר זמן לטוס את אותו מרחק בדיוק ולהגיע לאותו יעד בדיוק?
התשובה הפשוטה והמהירה ביותר קשורה למונח הנקרא "יעילות דלק". חברות התעופה גילו שהן יכולות לחסוך לעצמן מיליוני שקלים בשנה (או דולרים במקרה הנ"ל), אם המטוסים פשוט יטוסו לאט יותר.
בין השנים 2002 ו-2012 מחיר הדלק האמיר ועלה מ-70 סנט לגלון (4 ליטרים) לכדי יותר מ-3 דולר לגלון. דיווח של סוכנות הידיעות AP משנת 2008, טען שחברת התעופה ג'ט בלו (Jet Blue) הצליחה לחסוך 13.6 מיליון דולר בשנה, על ידי הוספה של קצת פחות משתי דקות לזמן הטיסה בכל יעדיה. בהחלט חיסכון משמעותי בהוצאות.
נגד כיוון הרוח? ייקח לכם יותר זמן
מעבר לעיכובים המבוצעים בצורה מכוונת על ידי חברות התעופה, כדאי לדעת שיש גם עיכובים נוספים הנובעים מכוחות הטבע. כאשר מטוס טס עם כיוון הרוח, מהירות הרוח מתווספת למהירות המטוס ומאיצה אותה. הדבר ההפוך מתרחש כאשר המטוס טס נגד כיוון הרוח, שאז מהירותו מתקזזת מול מהירות הרוח ונהיית איטית יותר.
לדוגמה, טיסות טרנסאטלנטיות בין ניו יורק ולונדון כרוכות כמעט תמיד בחציית זרם הסילון. לפיכך טיסה לכיוון מזרח, מארצות הברית לאירופה, תהיה מהירה יותר (כ-5 שעות) מאשר טיסה לכיוון ההפוך (כ-7 שעות); זאת בשל לחץ האוויר המופעל על המטוס וגורם לו "לאבד מהירות".
בהקשר לכך, המושג "מהירות קרקע" מיועד כדי לדעת מהי מהירותו האמיתית של המטוס, בהשוואה לקרקע החולפת תחתיו. מהירות זו נגזרת הן ממהירות המטוס והן ממהירות הרוח וזוויתה ביחס למטוס.
עלויות הדלק הן הסיבה לכך שחברות התעופה מנסות לצמצם כמה שניתן גם את משקלי המטוסים. הדבר כרוך בביצוע שינויים בגוף המטוס עצמו, לצד גביית תשלום מהנוסעים עבור מטענים כבדים. קשה לדעת בוודאות האם גם חברות התעופה הישראליות נוקטות באותה גישה, ומאטות את מהירות הטיסות כדי לחסוך בדלק ובעלויות; אולם יש לשער שהנוהג הזה נפוץ בכל רחבי העולם וישראל לא נבדלת מהשאר.
כדאי לציין שטיסות נראות כנמשכות יותר זמן גם בשל שיטת פעולה נוספת הנקראת Block Padding ("קיזוז זמן" בתרגום חופשי). חברות התעופה תמיד מוסיפות כמה דקות נוספות למועד ההגעה הצפוי.
כך מועדי הטיסה נראים מדויקים יותר בהשוואה למתרחש במציאות. כדאי לזכור זאת כאשר נאמר לכם שתגיעו ליעד לפני הזמן החזוי; זה בעצם לא הכי מדויק, על שום התוספת הקבועה בזמן שמקבלת כל טיסה.
הוסף תגובה
עוד ממערכת שורש
עוד בנושא אקטואליה