אסטרטגיה שיווקית – מה זה בעצם אומר?
מערכת שורשא כסליו, תשפא17/11/2020לעתים קרובות אנו רואים ארגונים גדולים כמו עמותות, חברות עסקיות ואפילו ארגונים ממשלתיים פונים לקבלת ייעוץ אסטרטגי מקצועי. זאת, מתוך הבנה כי מדובר בתחום רחב שמצריך ידע רב
תגיות:שיווקמכירותעסקיםאם אתם עוסקים בניהול בתוך ארגון גדול, סביר להניח שהמושג "אסטרטגיה שיווקית" אינו זר לכם, ולא בכדי. כיום, קיימת הסכמה רחבה באשר לצורך של ארגונים לתכנן אסטרטגיות פעולה ולפעול על פיהן. אלה לוקחות בחשבון את מטרות הארגון; את מטרותיו; את אופיו ואת אופי האנשים שמרכיבים אותו; וכמובן, את הסביבה החיצונית של הארגון. לעתים קרובות אנו רואים ארגונים גדולים כמו עמותות, חברות עסקיות ואפילו ארגונים ממשלתיים פונים לקבלת ייעוץ אסטרטגי מקצועי. זאת, מתוך הבנה כי מדובר בתחום רחב שמצריך ידע רב, ניסיון ונקודת מבט מקצועית וחיצונית לארגון. מסיבה זו מנהלים בוחרים בדרך
כלל לבקש ייעוץ חיצוני אשר יסייע להם להתמקד, לבנות את התוכנית האסטרטגית הנכונה ביותר עבור הארגון ולקבל כלים אשר יאפשרו להם ליישם את אותה תוכנית.מהי אסטרטגיה שיווקית?
אז מהי בעצם אסטרטגיה שיווקית? ובכן, המושג מתייחס לפעולות שנדרש ארגון ליישם על מנת להוציא לפועל את האסטרטגיה העסקית שלו ולקדם אותה. האסטרטגיה השיווקית לוקחת בחשבון שלושה מרכיבים מרכזיים: הראשון, הוא כמובן הצרכן, הלקוח הפוטנציאלי; השני הוא המוצר או השירות אשר אנו מעוניינים להציע לו; והשלישי הוא הצעת הערך, שמסבירה את ייחודיות המוצר או השירות ואת התועלת שברכישתם. אנו מצפים שהצעת הערך תביא את הלקוח, בסופו של דבר, לרכוש את מה שאנחנו בוחרים להציע.
ארבעת ההיבטים של התוכנית השיווקית
באופן כללי, כאשר בונים אסטרטגיה שיווקית לארגון, ישנה התייחסות לארבעה מרכיבים מרכזיים.
המוצרים
מדיניות המוצרים של כל חברה כוללת בתוכה הגדרה אילו מוצרים ושירותים החברה תייצר ותספק לקהל הלקוחות. כאשר קובעים מדיניות מוצרים בארגון, יש לקחת בחשבון כמה קריטריונים משמעותיים. הראשון מתייחס לשונות בין המוצרים; על הארגון לבחור האם לייצר מוצרים דומים או אפילו זהים במהותם אשר נבדלים בעיצוב, באופן האריזה שלהם וכד', או דווקא מוצרים שנבדלים בטיבם או באופיים. היבט נוסף שכדאי להתחשב בו הוא היקף המוצרים והשירותים. קיימים יתרונות וחסרונות הן לסל מוצרים רחב ומגוון והן לסל מוצרים מצומצם וממוקד, ויש לשקול מה מתאים יותר לאופי הארגון.
המחירים
מרכיב נוסף שיש לקחת בחשבון כאשר בונים אסטרטגיה שיווקית הוא מחירו של המוצר או השירות. כאשר קובעים את מדיניות המחירים, יש לחשוב אילו מחירים יהיו הולמים. למוצרים ולשירותים אין מחיר אובייקטיבי בדרך כלל, כאשר המחיר ה"נכון" עשוי להיות מושפע מהמיקום, מקהל היעד וממשתנים נוספים. לעתים, יכול להיות רלוונטי גם להגדיר מחירים שונים לאותו מוצר או שירות בהתאם לעמידה בתנאים מסוימים, כל עוד הדבר נעשה בצורה ברורה וגם האנשים שמוכרים את המוצר מבינים את ההבדלים במחירים וכיצד להחיל את ההנחות.
ההפצה
כחלק מבניית אסטרטגיה שיווקית נכונה, על כל ארגון לתכנן באילו ערוצי ההפצה הוא צפוי לעשות שימוש על מנת שהמוצר יגיע לקהל היעד. מדיניות ההפצה היא בעלת חשיבות מכרעת מכיוון שהיא למעשה קובעת כיצד יוכלו הצרכנים לרכוש את המוצר בפועל. במקרים רבים, מומלץ להפיץ את המוצר דרך מספר ערוצי הפצה שונים. על ידי כך, מצטמצמת התלות של הארגון אשר מפיץ את המוצרים בכל אחד מערוצי ההפצה.
התקשורת השיווקית
כאשר מתייחסים למדיניות התקשורת השיווקית של הארגון הכוונה היא למסרים שעוברים אל קהל היעד ולאופן שבו הם מועברים. אסטרטגיות שונות שנוגעות לתקשורת שיווקית יכולות להיות פרסום באמצעי התקשורת השונים וכן פעולות שונות שמטרתן קידום מכירות. בין היתר צריכה מדיניות התקשורת השיווקית לקחת בחשבון את יכולות הייצור והמכירות של הארגון וכמובן להתכתב עם אסטרטגיה עסקית של הארגון.
לבחור את היועץ האסטרטגי הנכון
תוכנית אסטרטגית בתחום השיווק חשוב, כאמור, לבנות עם אנשי מקצוע מומחים ומנוסים. חברת H.G.C מספקת למנהלים מענה מדויק ומקצועי ועבדה עם מגוון ארגונים, בהם ארגונים שפועלים במגזר הדתי והחרדי כמו "לב חב"ד", "מרכז רבני אירופה" ו"דואר ישירות". מייסד החברה, גיל חיים, הוא בעל הכשרה אקדמית בתחום המימון והייעוץ האסטרטגי.
הוסף תגובה
עוד ממערכת שורש
עוד בנושא עסקים