close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תזכורות- ערב פסח

הרב מאיר לוביןיג ניסן, תשעז09/04/2017

מקבץ תזכורות לאחד הימים העמוסים בשנה- ערב פסח. רשימה מסודרת מהרב מאיר לובין

תגיות:
מצה שמורה
תרופות: בחשש פיקוח נפש –אוכלים אפילו חמץ.
אם יש בתרופה טעם טוב – חייבת הכשר כמו כל אוכל. וגם מברכים "שהכל".
אם אין בה טעם – מחלוקת. לכתחילה, טוב לחפש תחליף כשר.

מזון לבעלי חיים חייב להיות כשר, ואם אין מוכן – שיאכל מהאוכל שלנו.

ראשון בערב ליל שני, בדיקת חמץ, עם צאת הכוכבים, (קרוב ל-7 וחצי בשעון קיץ). (אם לא נסתיימו עבודות הניקוי, אפשר להפסיק, לבדוק חמץ, ואח"כ לסיים הנקיון.)

מכונית כיסים ותיקים – אפשר להקדים הבדיקה, ולבדוק באור היום!

כל חמירא – לראות במחזור את תרגום הנוסח, כדי להבינו.
הסברו: לאשכנזים – משמעותו הפקר, הסרת הבעלות.
לספרדים – משמעותו ביטול, הורדת הערך לחלוטין, כמו שתנור חימום חשמלי יקר, אינו שוה כלום לשוכן מדבריות...
ערב החג:

תענית בכורות – טוב להשתתף בסעודת סיום. מי שלא התפלל עדיין – יכול להשתתף, ויאכל אח"כ. או יסיים לבד מסכת משנה. (יש מסכתות קצרות, כמו מגילה או עוקצין)

אסור לאכול מצה. (לילדים קטנים שלא מבינים בסיפור יציאת מצרים - מותר).

מותר לאכול מוצרי קמח מצה עד סוף "שעה תשיעית" – סביבות רבע לארבע. (שעון קיץ).
ויש מחמירים בקמח מצה אפוי.

סוף זמן אכילת חמץ: 9:35 (תשע וחצי) – (שעון קיץ) לספרדים. 10:01 – לאשכנזים.

לנקות שניים!

לשרוף לכל היותר עד שעה 10:50 (רבע ל-11). לספרדים. 11:20 לאשכנזים. אפשר לשרוף גם מוקדם בבקר. (לכוין לקיים מצוות "אך ביום הראשון תשביתו שאור מבתיכם")

לאסוף עצים ולעשות מדורה טובה, כדי שישרף היטב. מה שקשה לשרוף אפשר לזרוק לאשפה, רצוי מפורר, ורצוי לעשות זאת היום, כדי שיפונה עם האשפה לפני החג.

בבקר – לאחר השריפה, כל חמירא בנוסח מלא יותר מזה שלאחר הבדיקה, ככתוב במחזור. ומי שלא שורף בעצמו יכול לומר זאת במקום שהוא נמצא.

מלאכה בערב החג – האיסור חמור משאר ערבי חגים, ובעיקר אחרי חצות. להתרכז בהכנות לחג. להסתפר -רצוי יום קודם, ולכל היותר בערב החג לפני חצות. אחרי חצות –דומה להלכות חול המועד. כלל חלקי: מותר לתקן דברים בחינם לצורך החג.

הכנות לסדר:
מרור: להכין חסה לפעמיים "כזית". ל"מרור", ול"כורך". "כזית" - קרוב לשלושים גרם – עלה באורך של כשלושים ס"מ. ב"כורך" אפשר להקל בשעת הצורך לעשרים.

ארבע כוסות: הכוס צריכה להכיל לפחות רביעית, כ86 סמ"ק, או 86 גרם מים. יש כוסות בנפח של 90 או 100 CC, והן הגודל המתאים ביותר.

למדידה בבית: כוס חד פעמית לשתיה קרה מכילה 180 סמ"ק, (כתוב בתחתית הכוס). הרי שתי רבעיות. ממלאים כוס כזו, מחלקים בשוה לשתי כוסות, והרי כל רביעית לחוד.

מצה: כמות: ארבע "כזית". (שניים בהמוציא, אחד בכורך, ואחד באפיקומן. (ויש מחמירים חמש שניים באפיקומן.).
שמורה: מצת מכונה - גם המצה הרגילה היא שמורה, אך רק משעת הטחינה, לעומת ה"שמורה" שהיא שמורה משעת קצירה. לשם מצוה בליל הסדר, ראוי לקחת "שמורה". (לכל הארבע "כזיתות", או לפחות לשניים, אחד בהמוציא ואחד באפיקומן, ולפחות כזית אחד לכל אחד.)

מצת עבודת יד – תמיד שמורה משעת קצירה. לליל הסדר היא עדיפה על מצת מכונה, ובלבד שנעשתה בהשגחה כראוי.
כל כזית – "מכונה": משורת הדין כחצי מצה. (וי"א: מצה שלימה ). "יד" רכה: לפחות 30 גר'.

יין – כל שברכתו "הגפן" – כשר לכתחילה. השנה יש בשוק יינות המכילים חמץ גמור, יש לבדוק כשרות לפסח של כל בקבוק!

עדיפויות:
יין על מיץ ענבים. אפשר יין "קל" (כגון מוסקטו של כרמל עם חצי כמות אלכוהול.5.5%.) אדום על לבן. (צהוב – נוטה להחשב כאדום.) וכן עדיפות ללא מבושל וללא סוכר.

זרוע - לא חייבים זרוע של כבש. אפשר של עוף. (וכן אפשר לקחת סתם חתיכת בשר או עוף, ואפילו תבשיל פרווה כלשהו.)
להכין כסאות עם משענת (גב) לכל משתתפי הסדר, לצורך ההסיבה. מסתובבים מעט על הכסא, ונשענים עם כתף שמאל על המשענת.

טוב לטבול. חשוב יותר מאשר בשבתות. וכן טוב לקרוא דברי ר"ש מאוטסרופולי הי"ד, וה"מ"ב מסעות" כמובא בחלק מן המחזורים או ההגדות.

נשים בנרות –הברכה "להדליק נר של יו"ט". ברכת שהחיינו – תלוי במנהג, והנוהגות לברך, עונות "אמן" גם בשהחיינו שבקידוש.
נשים שלא הולכות לבית הכנסת – טוב שתאמרנה את ההלל בברכה בבית. (הגברים אומרים אותו בבית הכנסת).
טוב לקרוא את "סדר קרבן הפסח" לאחר מנחה – זמן הקרבתו.

תזכורות נוספות: קמחא דפסחא, להאריך זמן השעון שבת, הכנת מי המלח והחרוסת, ניקוי תחתיות הבקבוקים.
קרבן פסח אפשרי גם בימינו – צריך רק אישור ממשלה. להתכונן. ומקוים לבית המקדש כולו השבוע, אכי"ר.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה