close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שיקום קרקעות: הפיכת פסולת למשאב של הטבע

מערכת שורשכג ניסן, תשפד01/05/2024

במציאות שבה אנו מייצרים כמות אדירה של פסולת, אין לנו ברירה אלא להפוך פסולת למשאב שימושי ולשקם קרקעות שניזוקו

תגיות:
שיקום קרקעות
צילום: canva

כל אחד מאיתנו מייצר כ-1.8 ק"ג פסולת בכל יום. כשבוחנים את המצב במדינה כולה מסתבר שאנחנו מייצרים יותר מ-6 מיליון טון אשפה בשנה. ישראל היא מדינה קטנה עם היצע מוגבל של קרקעות וקצב גידול אוכלוסייה גבוה במיוחד. במציאות כזו, אין לנו ברירה אלא להפוך פסולת למשאב שימושי ולשקם קרקעות שניזוקו. כאן בעמוד תמצאו מידע מקיף בנושא, כולל המלצות לפעולות שכל אחד ואחת יכולים לבצע.

אילו קרקעות זקוקות לשיקום?
על-מנת שנוכל להשתמש בקרקע בראש שקט באמת, האזור חייב להיות נקי מחומרים מזהמים שעלולים לחלחל אל האדמה. בהתאם הקרקעות הזקוקות לשיקום

שיקום קרקעות
צילום: canva
הן אלה ששימושים קודמים בהן יצרו סכנה לנוכחות של חומרים מסוכנים לבריאות שלנו: דלק, מתכות כבדות, גזים רעילים ועוד.

כשיש חשד לנוכחות מזהמים, יתבצעו בדיקות שונות על-מנת לבחון את המצב בשטח. הפעולה נקראת סקר קרקע, ובין השאר היא כוללת דיגום אקטיבי של האדמה, דיגום של גזים שנמצאים בעומקים שונים, סקירת ההיסטוריה של השטח ודיגום של מי התהום.

איך משקמים קרקע מזוהמת?
קרקע היא משאב יקר ערך ורגיש מאוד. זוהי כמובן הסיבה להלכת שנת שמיטה, שנועדה לאפשר לשטח חקלאי לשקם את עצמו, וזהו גם המקור לפיתוח טכנולוגיות חדשניות להפיכת קרקע מזוהמת לאזור שניתן להשתמש בו ללא חשש.

שיקום קרקעות פגועות ומזוהמות אפשרי בשלל שיטות. דוגמה אחת היא שיקום ביולוגי: מיקרואורגניזמים ספציפיים יודעים לפרק חומרים מזיקים, למשל תרכובות דלקים, ולכן החדרתם לקרקע תוביל לניקוי הרצוי. סוג אחר של שיקום קרקע מזוהמת הוא באמצעות חומרים אשר סופחים אליהם את החומרים הבעייתיים.

שיקום ביולוגי מחייב בקרה קפדנית על התנאים במקום, כדי שאותם מיקרואורגניזמים ימלאו את ייעודם במקסימום יעילות. בפרט נדרשת בדיקה מתמדת של רמת חמצן, טמפרטורה, לחות וכן רמת pH.

פינוי קרקעות מזהמות לצורך טיהורן
בחלק מהמקרים שיקום הקרקע מתבצע בשטח עצמו, ובמקרים אחרים יתבצע פינוי של האדמה המזוהמת לצורך טיפול באתר ייעודי. הצורך הזה נוצר בעיקר כשיש כמות מזהמים גדולה. למשל בוצה או אסבסט או פסדים (פגרי בעלי חיים). לאחר ההליך השיקומי באתר המחזור ניתן להשתמש בחומר שנוצר למטרות שונות ובהן למשל תשתית לכבישים. יש גם מצבים שבהם הקרקע מוחזרת לסביבה על-מנת ליצור מעגל השבה מושלם.

השבחת קרקע באמצעות אשפה
הישראלים (ולא רק אנחנו, כמובן) מייצרים כמויות גדולות של אשפה, כולל אשפה ביתית. סוג זה של פסולת יכול להפוך למשאב טבעי מעולה להשבחת קרקעות המשמשות לגידולים חקלאיים. מושג המפתח בהקשר זה הוא קומפוסט.

העיקרון של ייצור קומפוסט דומה לשיקום ביולוגי: חיידקים שמתפתחים בתוך הפסולת מפרקים את החומרים הוארגניים והתוצאה היא חומר דישון שהוא גם יעיל וגם ידידותי מאוד לסביבה. ייצור קומפוסט במפעל מתקדם מבטיח מקסימום חומר דישון ומקסימום השבחת קרקע וכמובן הפחתה משמעותית בכמויות האשפה שנערמות באתרי הפסולת.

מה אנחנו יכולים לעשות כדי לשפר את מצב הסביבה והקרקעות?
* הפחתת צריכה - ככל שנייצר פחות פסולת, כך יישארו לנו יותר שטחים פתוחים.

* מחזור - כשאנחנו משליכים מוצרים שניתן למחזר אותם לפחים המתאימים (פח כתום / פח סגול / פח כחול) כך פחות אשפה מגיעה לאתרי הפסולת שהולכים ומתמלאים בקצב מהיר.

* קומפוסט ביתי - אמנם קומפוסט ביתי פחות יעיל בהשוואה לזה שמיוצר בתנאים מבוקרים במפעל משוכלל, אבל גם כך אפשר להפיק חומר דישון לגינה הביתית, כשהפסולת שלנו הופכת למשאב של הטבע.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה