לשמיניסטית המתלבטת - חלק ב'
חברים מקשיביםכג אייר, תשסו21/05/2006את בכיתה יב', וכבר חושבת על שנה הבאה. את רוצה לתרום כמה שיותר, ולתת לעם ולמדינה כל מה שאת יכולה... חלק שני בטרילוגיה
בעקבות המכתב של מיכל הבאנו בחלק הקודם את המכתב שכתבו לה אביטל ששירתה בצבא, ואיילת מחברים מקשיבים - לחלק הראשון של המאמר
אנו רוצים להביא כעת מכתב קצר שכתב הרב יעקב פלג, מאולפנת עופרה, לבת ששאלה אותו בעניין:
שאלה: מה הבעיה בהליכת בנות לצבא?
תשובה: שלום לך.
אכן, ישנה בעיה בהליכת בנות לצבא. ולא רק בנות דתיות. ננסה להגדיר כמה כיוונים, מן הקל לכבד:
התועלת
צבא ההגנה לישראל גדל והולך ברוך ה'. סוד גלוי הוא שצה"ל פשוט אינו יודע מה לעשות בחיילים רבים שאינם קרביים. לפיכך חילונים מוצהרים (דוגמת ירון לונדון) בעד ביטול שירות הבנות.
הטשטוש
שמא נאמר: יש בנות קרביות ומספרן הולך וגדל?
על כך יש להשיב: יש לומר אחת ולתמיד שבנים ובנות שונים. הרצון התקשורתי לראות בנות לוחמות יגרור הורדת קריטריונים ובזבוז משאבים משווע. גם אם תהיינה בנות ספורות שתעמודנה בכל הדרישות (באיזה מחיר?), בנות רבות מספור תנשורנה בדרך , והכשרתן תבוזבז. נאמר שתהיה טייסת. האם היא תטוס שנתיים? חמש שנים? או שתקבל עליה שלא להיות לאם עשרים שנה?
מחיר הכשרתה או המחיר האישי שלה, אחד מהם יהיה קשה מנשוא.
הכפייה
כל נערה בבחירתה במקום תרומה לאומה צועדת לשלב בו העלום רב על הנגלה.
הנקודה היא שבשירות לאומי תמיד אם מתברר שהיה כאן מקח טעות, או סתם הנערה 'לא יכולה יותר' , היא יכולה לקחת את חפציה וללכת. בצבא אם נערה נקלעה למקום שאינו מועיל, או קשה לה פיסית או נפשית -או רוחנית- המילה האחרונה היא של מפקדיה.
בריחה הביתה מוגדרת עריקה ועונשה עלול להיות מאסר.
הצניעות
מערכת שבא נער בן עשרים הוא פוסק כמעט כל יכול על רווחתן, תנאי השירות וכמות החופשות של נערות צעירות היא הרת אסון. השבועון TIME שיבח את צה"ל על דרכו להשתמש בנשים ל'הרמת המורל'. סוד גלוי הוא שבבחירת פקידות זכות קדימה לקצין הבכיר המכריע לפי קריטריונים של אחשוורוש...
עובדה היא שכמות התלונות על הטרדה מינית עולות בצה"ל על כמותן במגזר האזרחי במאות אחוזים. רבות הבנות הדתיות שפשוט אינן קולטות ממקומן בחממה לאיזו מערכת מוסכמות בעייתית הן מכניסות את עצמן . מנסיון (שלהן).
הפסיקה
כל הרבנים אסרו.
אם כך מדוע כל כך הרבה בנות נבונות וערכיות הולכות לצבא?
לא יודע. תשאלו אותן.
אבל יש רבות שגם יצאו טוב?
ברוך ה'. בגלל הצבא או למרות הצבא?
כל טוב ובהצלחה רבה
יעקב פלג
_________________________________
העברנו את המכתב של מיכל לידעיה לוין, מנכ"ל אגודת השירות הלאומי בת עמי. בתשובה שלו אליה יש התייחסות לכמה נתונים טכניים שהופיעו במכתב שלה, והם אינם מדוייקים. שימו לב!
שירות לאומי – שליחות ואידאל
דרכים שונות מובילות לשירות הלאומי, ושבילים מגוונים בשירות הלאומי.
לכל אחת יש את השביל בו היא בוחרת, בו היא מצליחה, לבטא את יכולתה המיוחדת לתרום לעם ולמדינה.
ליישם שליחות ואידיאל.
מסגרת השירות לאומי היא מסגרת הקבועה בחוק, ומשרד הרווחה הוא האחראי על הפעלה נאותה של מסגרת השירות הלאומי על פי הכללים הכתובים בחוק.
השירות הלאומי מאפשר למתנדבים הפטורים משירות הביטחון, או ששירותם נדחה או שלא נקראו לשירות צבאי סדיר- לשרת את המדינה בדרך של התנדבות.
השירות הלאומי קיים בתחומי ביטחון [למעט צה"ל] ביטחון פנים, חינוך, תרבות, קליטת עליה, בריאות רווחה חברתית, פיתוח קהילתי, התיישבות ואיכות הסביבה.
יעדי השירות הלאומי נקבעים בהתאם לשיקולים לאומיים והשירות עצמו מתבצע בכל רחבי הארץ.
מסגרת השירות הלאומי פתוחה גם לבנות חילוניות שמצהירות מטעמי מצפון.
השירות הלאומי הינו מסגרת שביסודה היא מסגרת התנדבותית.
הבת בוחרת האם להתנדב שנה או שנתיים.
הבת בוחרת את המקום שבו היא מעונינת לתרום.
הבת בוחרת את התחום והמסגרת בו היא מבקשת לשרת.
בשירות הלאומי הבנות נפגשות ועובדות עם כל גווני האוכלוסייה בישראל,
ובעצם עשייתן, עבודתן והימצאותן במקום שירותן הן מקיימות "צו פיוס".
הבנות ברוב המקומות מלאות מוטיבציה לעשייה ותרומה לעם ולמדינה.
רכזת השירות הלאומי יחד עם הבנות קשובות לצרכים המקומיים ויוזמות פרויקטים בקהילה בשיתוף עם מחלקת הרווחה והחינוך של הרשות בו הבנות משרתות וכמובן עם גורמי התנדבות מקומיים נוספים הקיימים ברשות המקומית או העריה.
לדרכי ההפעלה של בנות השירות ועשייתן יש יתרונות וחסרונות.
הבנות צעירות, מלאות שמחת נעורים, רעננות, אידיאלים, מוטיבציה וכוח נעורים היכול לשנות ולהשפיע בכל מקום אליו הבנות מגיעות.
הבנות גם חסרות ניסיון בהרבה תחומים בהם הן עוסקות. לפעמים זה חסרון ולעיתים אפשר להפוך חיסרון זה ליתרון.
ללמוד ולהקשיב לניסיונם של אחרים, ולשלב בעשייה החדשנית, במוטיבציה ובצעירות
ניסיון בר שנים של אנשי מקצוע.
אף שישנם מקומות שבהם משרתות הבנות ולא מצליחות לשנות דברים מהותיים בחברה בישראל, ואולי לפעמים יושבות חסרות מעש, ואולי אף חסרות מוטיבציה [דבר שמצריך טיפול של אגודות השירות הלאומי] ברוב המקומות המצב שונה.
ברוב מקומות השירות בעיקר בפרויקטים מאורגנים- כדוגמת "גרעיני השירות הלאומי" בו קבוצת בנות כגוף מגובש, מתוקצב, מגובה ומלווה מצליחות להשפיע, לשנות ולהוציא ילדים ונוער ממצבי סיכון בו הם נמצאים.
הבנות נענות בד"כ לכל משימה לטובת רווחת התושבים, ושותפות בפרויקטים קהילתיים, חברתיים רבים בשיתוף גורמי הרווחה והחינוך המקומיים.
גם תנועת נוער כדוגמת בני עקיבא או כל תנועה אחרת [ויש רכזות גם בתנועות נוער אחרות],ברוב היישובים, מהווה משימה לאומית.
העשייה בתחום הקומונה לא נעשית על חשבון המחויבות של הבת לשירות הלאומי אלא בתור תרומה נוספת אותה לוקחת הבת על עצמה.
אנו מנחים את הבנות לערב את הנוער המקומי בעזרת תנועות הנוער או בצורות אחרות בכל משימה לה הבנות שותפות. אין דבר טוב יותר ליישוב עיירה או עיר בה פועלת תנועת נוער המצליחה להפעיל את הנוער המקומי להתנדבויות מגוונות.
אין ספק שבמקום שבו הבנות מעורבות בקהילה המקומית, שותפות בצוותי היגוי מקומיים ומצליחות להיות שותפות ביצירת סדרי עדיפויות, איגום משאבים וניצול כלל הכוחות הנמצאים במקום, שם התרומה משמעותית, ויש בכוחה לשנות את מציאות החברה והפער החברתי ההולך וגדל בשנים האחרונות.
כפי שפתחתי- דרכים רבות לשירות הלאומי
ושבילים רבים בשירות הלאומי
לכל אחת יש את השביל שלה
אך ברור לי שהשביל הזה מתחיל כאן.
מתחיל ברצון לתרום, לעשות, לשנות ולהשפיע על תחומי החברה בישראל.
בשאיפה ובתקווה להיות שותפ\ה להוצאת עוד ילדים ונוער הנמצאים במצבי סיכון מהמקום בו הם נמצאים.
אין בשירות הלאומי התבדלות או התנשאות אלא שליחות, אידיאל, תרומה ועשייה מתוך שותפות עם כלל האוכלוסייה במפגשים יום יומיים ואין סופיים עם המצוקה האדירה הנמצאת בכל מקום.
כולנו תקווה שנדע להפוך
את שנות השירות הלאומי,
בהם הבנות פנויות בד"כ ממחויבות לבית, למשפחה וללימודים ופנויות לעשייה נטו,
לתנועה של "שירות לחיים" בזמנים בהם יש מחויבויות נוספות לכולנו.
כל טוב
ידעיה לוין, מנכ"ל אגודת בת עמי
___________________________
אתן מוזמנות לעבור לחלק השלישי בנושא – ובו תשובה של הרב שמואל אליהו למישהי ששאלה אותו בעניין באתר 'כיפה', וכן כתבה שהופיעה בעיתון בשבע ומגלה כמה נתונים חשובים בעניין.
לחלק הראשון של המאמר
לחלק השלישי של המאמר
לאתר חברים מקשיבים
אנו רוצים להביא כעת מכתב קצר שכתב הרב יעקב פלג, מאולפנת עופרה, לבת ששאלה אותו בעניין:
שאלה: מה הבעיה בהליכת בנות לצבא?
תשובה: שלום לך.
אכן, ישנה בעיה בהליכת בנות לצבא. ולא רק בנות דתיות. ננסה להגדיר כמה כיוונים, מן הקל לכבד:
התועלת
צבא ההגנה לישראל גדל והולך ברוך ה'. סוד גלוי הוא שצה"ל פשוט אינו יודע מה לעשות בחיילים רבים שאינם קרביים. לפיכך חילונים מוצהרים (דוגמת ירון לונדון) בעד ביטול שירות הבנות.
הטשטוש
שמא נאמר: יש בנות קרביות ומספרן הולך וגדל?
על כך יש להשיב: יש לומר אחת ולתמיד שבנים ובנות שונים. הרצון התקשורתי לראות בנות לוחמות יגרור הורדת קריטריונים ובזבוז משאבים משווע. גם אם תהיינה בנות ספורות שתעמודנה בכל הדרישות (באיזה מחיר?), בנות רבות מספור תנשורנה בדרך , והכשרתן תבוזבז. נאמר שתהיה טייסת. האם היא תטוס שנתיים? חמש שנים? או שתקבל עליה שלא להיות לאם עשרים שנה?
מחיר הכשרתה או המחיר האישי שלה, אחד מהם יהיה קשה מנשוא.
הכפייה
כל נערה בבחירתה במקום תרומה לאומה צועדת לשלב בו העלום רב על הנגלה.
הנקודה היא שבשירות לאומי תמיד אם מתברר שהיה כאן מקח טעות, או סתם הנערה 'לא יכולה יותר' , היא יכולה לקחת את חפציה וללכת. בצבא אם נערה נקלעה למקום שאינו מועיל, או קשה לה פיסית או נפשית -או רוחנית- המילה האחרונה היא של מפקדיה.
בריחה הביתה מוגדרת עריקה ועונשה עלול להיות מאסר.
הצניעות
מערכת שבא נער בן עשרים הוא פוסק כמעט כל יכול על רווחתן, תנאי השירות וכמות החופשות של נערות צעירות היא הרת אסון. השבועון TIME שיבח את צה"ל על דרכו להשתמש בנשים ל'הרמת המורל'. סוד גלוי הוא שבבחירת פקידות זכות קדימה לקצין הבכיר המכריע לפי קריטריונים של אחשוורוש...
עובדה היא שכמות התלונות על הטרדה מינית עולות בצה"ל על כמותן במגזר האזרחי במאות אחוזים. רבות הבנות הדתיות שפשוט אינן קולטות ממקומן בחממה לאיזו מערכת מוסכמות בעייתית הן מכניסות את עצמן . מנסיון (שלהן).
הפסיקה
כל הרבנים אסרו.
אם כך מדוע כל כך הרבה בנות נבונות וערכיות הולכות לצבא?
לא יודע. תשאלו אותן.
אבל יש רבות שגם יצאו טוב?
ברוך ה'. בגלל הצבא או למרות הצבא?
כל טוב ובהצלחה רבה
יעקב פלג
_________________________________
העברנו את המכתב של מיכל לידעיה לוין, מנכ"ל אגודת השירות הלאומי בת עמי. בתשובה שלו אליה יש התייחסות לכמה נתונים טכניים שהופיעו במכתב שלה, והם אינם מדוייקים. שימו לב!
שירות לאומי – שליחות ואידאל
דרכים שונות מובילות לשירות הלאומי, ושבילים מגוונים בשירות הלאומי.
לכל אחת יש את השביל בו היא בוחרת, בו היא מצליחה, לבטא את יכולתה המיוחדת לתרום לעם ולמדינה.
ליישם שליחות ואידיאל.
מסגרת השירות לאומי היא מסגרת הקבועה בחוק, ומשרד הרווחה הוא האחראי על הפעלה נאותה של מסגרת השירות הלאומי על פי הכללים הכתובים בחוק.
השירות הלאומי מאפשר למתנדבים הפטורים משירות הביטחון, או ששירותם נדחה או שלא נקראו לשירות צבאי סדיר- לשרת את המדינה בדרך של התנדבות.
השירות הלאומי קיים בתחומי ביטחון [למעט צה"ל] ביטחון פנים, חינוך, תרבות, קליטת עליה, בריאות רווחה חברתית, פיתוח קהילתי, התיישבות ואיכות הסביבה.
יעדי השירות הלאומי נקבעים בהתאם לשיקולים לאומיים והשירות עצמו מתבצע בכל רחבי הארץ.
מסגרת השירות הלאומי פתוחה גם לבנות חילוניות שמצהירות מטעמי מצפון.
השירות הלאומי הינו מסגרת שביסודה היא מסגרת התנדבותית.
הבת בוחרת האם להתנדב שנה או שנתיים.
הבת בוחרת את המקום שבו היא מעונינת לתרום.
הבת בוחרת את התחום והמסגרת בו היא מבקשת לשרת.
בשירות הלאומי הבנות נפגשות ועובדות עם כל גווני האוכלוסייה בישראל,
ובעצם עשייתן, עבודתן והימצאותן במקום שירותן הן מקיימות "צו פיוס".
הבנות ברוב המקומות מלאות מוטיבציה לעשייה ותרומה לעם ולמדינה.
רכזת השירות הלאומי יחד עם הבנות קשובות לצרכים המקומיים ויוזמות פרויקטים בקהילה בשיתוף עם מחלקת הרווחה והחינוך של הרשות בו הבנות משרתות וכמובן עם גורמי התנדבות מקומיים נוספים הקיימים ברשות המקומית או העריה.
לדרכי ההפעלה של בנות השירות ועשייתן יש יתרונות וחסרונות.
הבנות צעירות, מלאות שמחת נעורים, רעננות, אידיאלים, מוטיבציה וכוח נעורים היכול לשנות ולהשפיע בכל מקום אליו הבנות מגיעות.
הבנות גם חסרות ניסיון בהרבה תחומים בהם הן עוסקות. לפעמים זה חסרון ולעיתים אפשר להפוך חיסרון זה ליתרון.
ללמוד ולהקשיב לניסיונם של אחרים, ולשלב בעשייה החדשנית, במוטיבציה ובצעירות
ניסיון בר שנים של אנשי מקצוע.
אף שישנם מקומות שבהם משרתות הבנות ולא מצליחות לשנות דברים מהותיים בחברה בישראל, ואולי לפעמים יושבות חסרות מעש, ואולי אף חסרות מוטיבציה [דבר שמצריך טיפול של אגודות השירות הלאומי] ברוב המקומות המצב שונה.
ברוב מקומות השירות בעיקר בפרויקטים מאורגנים- כדוגמת "גרעיני השירות הלאומי" בו קבוצת בנות כגוף מגובש, מתוקצב, מגובה ומלווה מצליחות להשפיע, לשנות ולהוציא ילדים ונוער ממצבי סיכון בו הם נמצאים.
הבנות נענות בד"כ לכל משימה לטובת רווחת התושבים, ושותפות בפרויקטים קהילתיים, חברתיים רבים בשיתוף גורמי הרווחה והחינוך המקומיים.
גם תנועת נוער כדוגמת בני עקיבא או כל תנועה אחרת [ויש רכזות גם בתנועות נוער אחרות],ברוב היישובים, מהווה משימה לאומית.
העשייה בתחום הקומונה לא נעשית על חשבון המחויבות של הבת לשירות הלאומי אלא בתור תרומה נוספת אותה לוקחת הבת על עצמה.
אנו מנחים את הבנות לערב את הנוער המקומי בעזרת תנועות הנוער או בצורות אחרות בכל משימה לה הבנות שותפות. אין דבר טוב יותר ליישוב עיירה או עיר בה פועלת תנועת נוער המצליחה להפעיל את הנוער המקומי להתנדבויות מגוונות.
אין ספק שבמקום שבו הבנות מעורבות בקהילה המקומית, שותפות בצוותי היגוי מקומיים ומצליחות להיות שותפות ביצירת סדרי עדיפויות, איגום משאבים וניצול כלל הכוחות הנמצאים במקום, שם התרומה משמעותית, ויש בכוחה לשנות את מציאות החברה והפער החברתי ההולך וגדל בשנים האחרונות.
כפי שפתחתי- דרכים רבות לשירות הלאומי
ושבילים רבים בשירות הלאומי
לכל אחת יש את השביל שלה
אך ברור לי שהשביל הזה מתחיל כאן.
מתחיל ברצון לתרום, לעשות, לשנות ולהשפיע על תחומי החברה בישראל.
בשאיפה ובתקווה להיות שותפ\ה להוצאת עוד ילדים ונוער הנמצאים במצבי סיכון מהמקום בו הם נמצאים.
אין בשירות הלאומי התבדלות או התנשאות אלא שליחות, אידיאל, תרומה ועשייה מתוך שותפות עם כלל האוכלוסייה במפגשים יום יומיים ואין סופיים עם המצוקה האדירה הנמצאת בכל מקום.
כולנו תקווה שנדע להפוך
את שנות השירות הלאומי,
בהם הבנות פנויות בד"כ ממחויבות לבית, למשפחה וללימודים ופנויות לעשייה נטו,
לתנועה של "שירות לחיים" בזמנים בהם יש מחויבויות נוספות לכולנו.
כל טוב
ידעיה לוין, מנכ"ל אגודת בת עמי
___________________________
אתן מוזמנות לעבור לחלק השלישי בנושא – ובו תשובה של הרב שמואל אליהו למישהי ששאלה אותו בעניין באתר 'כיפה', וכן כתבה שהופיעה בעיתון בשבע ומגלה כמה נתונים חשובים בעניין.
לחלק הראשון של המאמר
לחלק השלישי של המאמר
לאתר חברים מקשיבים
הוסף תגובה
עוד מחברים מקשיבים
עוד בנושא חינוך